insPiraatie

Wat houdt ons bezig? En wat valt ons op? Laat je inspireren op onze InsPiraatie pagina!

unnamed

Ken of ben jij een Haags Succes?

Voor de gemeente Den Haag mogen wij de communicatie van de Haagse Succes Awards verzorgen, een opdracht die wij in co-creatie uitvoeren met Obsession Evenementen en Communicatie. De Haagse Succes Awards zetten succesvolle initiatieven op het gebied van verbinding in het zonnetje. En dat mag ook!

Want in Den Haag komen culturen samen! De meer dan 140 culturen en een diversiteit aan geloven en levensovertuigingen maken Den Haag bruisend, interessant en wereldsEr gebeuren zoveel positieve dingen in de stad en in de wijk. Initiatieven om de leefbaarheid te vergroten, die stimuleren om elkaar te ontmoeten en van elkaar te leren en zorgen voor een fijne leefomgeving. Allemaal initiatieven die vanuit de Hagenaars zelf komen en die een inspiratie zijn voor de stad.

Met de Haagse Succes Awards waardeert de gemeente deze positieve initiatieven op het gebied van diversiteit en inclusie in de stad Den Haag.

Dus ken jij organisaties of personen die zich inzetten voor integratie en verbinding in Den Haag? Of ben jij iemand die zich hiervoor inzet? Meld je dan snel aan op de Haags Succes website!

Untitled-2-01

Het belang van een goed lettertype

Typografie – ontwerpers kennen de impact van een goede letter als geen ander. Of zoals onze ontwerper Sean het zo beeldend zegt: typografie is voor ontwerp wat kruiden zijn voor eten. Je kunt lekker puur eten koken, maar het zijn de kruiden die het spannend maken. En soms zelfs een tikkeltje gewaagd. Maar dat een lettertype het verschil tussen schuld en onschuld zou bepalen, had ook hij niet voorzien.

 

Hoe dan?

In een corruptieschandaal wordt de dochter van de Pakistaanse Premier Nawaz Sharif beschuldigd via illegale constructies eigenaresse te zijn van dure appartementen in Londen. Om haar onschuld te bewijzen droeg Mejuffrouw Sharif documenten uit 2006 aan, die zouden aantonen dat zij alleen curator was van de appartementen en niet de eigenaar.

 

En?

De documenten zijn geschreven in Calibri, een letter die anno 2017 het stokje van de klassieker Times New Roman als alom vertegenwoordigde norm in office documenten heeft overgenomen.

Maar nu de ontknoping. Het lettertype Calibri, van de Nederlandse typograaf Lucas de Groot, kwam pas in 2007 op de markt. Wat zou betekenen dat Maryam Sharif deze met geen mogelijk in 2006 had kunnen gebruiken. We plead guilty!

 

Typisch typo

Behalve rechtszaken ontraadselen, leent typografie zich ook uitermate goed om de uitstraling van een identiteit te bepalen. Ontwerp en typografie moeten elkaar aanvullen en versterken.

Typografie is bij uitstek een emotioneel element. Elk type typo wekt een ander gevoel op. Daarom is de keuze voor script, schreefloos*, mono of handwriting zo belangrijk. Het is bepalend voor wat jouw bedrijf zegt, met en zonder woorden. Daar weten wij wel raad mee!

Kijk voor onze typografiekeuzes naar ons werk of neem direct contact met ons op!

 

*een schreefloos oftewel sans serif lettertype is een lettertype zonder schreven. Dat wil zeggen dat het geen dwars geplaatst streepje aan het uiteinde van de letter heeft.

IMG_3095

Een bezoek van onze overburen

Dat er creativiteit in het Oostenrijkse bloed vloeit is geen geheim. In het verleden heeft het land in de Alpen ware wonderkinderen op het gebied van kunst en muziek voortgebracht. Geen verrassing dus dat zij ook op het gebied van design meespelen met gerenommeerde bureaus als moodley en Bruch.

Maar, een mens is nooit te oud om te leren en moet zich blijven ontwikkelen. Reden genoeg voor een Oostenrijkse delegatie van creatieven om een bezoek te brengen aan hun overburen. Naast Amsterdam en Rotterdam heeft ook Den Haag zich als ontwerpstad op de kaart gezet. Daar mogen wij trots op zijn!

Een studiereis

De leden van de Oostenrijkse vakbond Create Carinthia waren op zoek naar inzichten en inspiratie. Als het gaat om het delen van onze kennis en het tonen van ons werk zijn wij de moeilijkste niet. En dus hebben wij er werk van gemaakt. We toonden een mooie greep uit onze expertises, van identiteit tot infographic, van (online) campagne tot compleet concept. Het werd een interessante ochtend waarin wij kennis over de Nederlandse en Oostenrijkse markt uitwisselden en ervaringen deelden.

Als dank voor onze inspanningen kregen wij een Oostenrijkse brandewijn cadeau. Met zelf ontworpen identiteit, uiteraard. Zum Wohl!

Ook benieuwd naar ons werk? Kijk op www.studiopiraat.nl/werk of neem contact met ons op voor een persoonlijk gesprek.

Processed with VSCOcam with c1 preset

Een nieuwe generatie aan boord

Vertekende beelden rechtzetten en blikken verruimen. Dat is het doel van de bliksemstages die organisatie jINC voor kinderen van groep 7 en 8 van diverse basisscholen organiseert. Want weet jij nog wat je vroeger wilde worden? Advocaat, arts of agent misschien. Wist je toen wat deze beroepen concreet inhielden? Juist.

 

Bliksemstage Studio Piraat

Vorige week kwamen zes kinderen van Basisschool ’t Palet een ochtend bliksemstage lopen op onze studio. Gewapend met een arsenaal aan vragen, een tour langs onze ‘eilanden’ en een workshop logo ontwerpen waren wij vastberaden om de horizon der beroepskeuzes van deze jonge honden te verbreden. En voor ons was het een kans om deze nieuwe generatie van potentiele ontwerpers, projectmanagers en creatief strategen eens even haarfijn onder de loep te nemen.

 

Aspirant designers

Het is een mediawijze generatie die kliks en bits met de paplepel ingegoten krijgt. Na een korte introductie en wat ongeduldig heen-en-weer geschuif op stoelen mochten de kids eindelijk op onderzoek uit. Nieuwsgierig lonkten zij naar de schermen van de ontwerpers en binnen de kortste keren waren de ‘wacoms’ in beslag genomen. Ze pakten de digitale tekenpennen beet en na een gewenningstijd van ongeveer een nanoseconde maakten deze aspirant designers hun eerste digitale schetsen. Ook tijdens de workshop logo ontwerpen waren zij proactief, creatief en verrassend.

 

Deze kinderen demonstreren dat er een nieuwe generatie designers op komst is, die nieuwsgierig, creatief en innovatief is. Nu nog hopen dat zij voor het leukste beroep ter wereld kiezen.

basbrainwebsite

#30daysasahagenees

Het strand natuurlijk. Goede vis, vers van de visafslag. Maar ook de Grote Markt. Het Zeeheldenkwartier en de Haagse Markt. Yup, bij Studio Piraat zijn we thuis in het Haagse. Dus toen wij gevraagd werden of we een ’30 days as a Hagenees’ wilden ontvangen konden we dan ook niet anders dan enthousiast JA zeggen!

En zo kwam afgelopen dinsdag Bas op bezoek. Bas heeft een reclamebureau voor kleine merken met grote ambities en komt uit Groningen, maar leeft, woont en werkt 30 dagen als heuse Hagenees. Op dag 20 was hij bij ons op de studio en mocht gelijk zijn haken uit de mouwen steken. Wij lokten hem met Haagse speklappen, een potje prof-tafelvoetbal en een woedende brainstorm. De brandende vraag is: Hebben wij Bas uit Grunn gekaapt? Bekijk de voortgang van Bas via #30daysasahagenees….

 

Freek_StudioPiraat

Nieuwe Piraten aan boord!

Er is weer nieuwe bemanning aan boord! Anna Newen en Sabine Evers zijn gestart als creatief strategen op de studio. Freek Rutkens is als ontwerper binnengehaald.

Anna komt vers van de Universiteit Amsterdam waar ze communicatiewetenschappen studeerde en dit cum-laude afrondde in de richting van mediapsychologie. Deze kennis gaat ze voor Studio Piraat inzetten voor creatieve conceptontwikkeling, communicatie en strategieën!

Sabine heeft als zzp’er haar strepen verdiend met social mediastrategieën, contentmarketing en online communicatieadvies. Ter vervanging van een zwangerschapsverlof gaat ze hier totaalconcepten, merkpositioneringstrajecten en (content)campagnes opzetten.

Freek studeerde vorig jaar af aan de Willem de Kooning academie en is een ontwerper met een passie voor digitale media en technologie als virtual reality. Dat vertaalt zich voor Studio Piraat onder andere in strakke (3D) animaties en krachtige (online) ontwerpen.

Wij zijn blij met de nieuwe Piraten, schip ahoy!

 

RoyalChristmasFair_2015

Haags bakkie glühwein met bratwurst

Van donderdag 17 t/m woensdag 23 december is de tweede editie van de Royal Christmasfair. De Lange Vijverberg in Den Haag staat dan weer vol met gezellige kraampjes! Iedere dag is er van 12.00 tot 21.00 uur van alles te beleven; muziekoptredens, lekkere kersthapjes, drankjes en gezelligheid. Vorig jaar ontwikkelden we de identiteit van de fair en momenteel zijn we druk bezig met de programmakrant. Zien we elkaar daar?

Check voor meer informatie www.royalchristmasfair.nl

Afbeeldingblog

Game, set, match!

De KNLTB is de tennisbond van Nederland en inmiddels een aantal jaren één van onze mooie opdrachtgevers. Twee jaar geleden wonnen we de pitch voor het ontwikkelen van een overkoepelende eventstijl voor alle nationale toernooien. De evenementenlijn wordt ingezet bij de gehele promotie- & communicatiecampagne van de events. Van 15 tot 20 december is het Lotto NK Tennis in Rotterdam. We wensen alle spelers veel succes!

taart

Taart in zicht

We love food. Ja echt. Zelfs zó erg dat het bakken van taarten, cakes, macarons, koekjes, vlaaien, brownies en muffins inmiddels een traditie zijn geworden op de studio. Graag delen we onze beste baksels mét recept. En deze keer in de spotlight: de ‘second-on-the-lips-forever-on-the-hips’ frambozencheescake brownies. YUM!

 Wat heb je nodig voor 15 stuks?
– 200 gram pure chocolade
– 400 gram roomkaas
– 200 gram ongezouten boter
– 400 gram kristalsuiker
– 5 eieren
– 110 gram gezeefde bloem
– 1 tl vanillearoma
– 120 gram frambozen

How to
Verwarm de oven voor op 170 C, vet een bakvorm van 20×30 cm in en bekleed hem met bakpapier. Smelt de chocolade au bain marie en laat iets afkoelen. Klop de boter met 250 gram van de suiker tot een luchtig mengsel en voeg een voor een 3 eieren toe. Giet de gesmolten chocola door je botermengsel en spatel de bloem er luchtig door. Schep driekwart van je beslag in de bakvorm. Klop in een andere kom de roomkaas, suiker, eieren en het vanillearoma tot een glad mengsel. Giet dit op het chocoladebeslag. Doe het laatste beetje van het chocoladebeslag over de roomkaas. Je kunt een marmerpatroon maken door met een vork zachtjes door het beslag te strijken. Duw de frambozen zachtjes in je taartje en bak het geheel 40 minuten. Snij je brownie in kleine stukken en voilà!

OOOF foto insPiraatie3

Meer dan koffieschenken…

De derde editie van het Out of Office Festival was een succes! Jonge, energieke mensen van 25 + konden ervaren hoe je naast je drukke leven toch nog iets voor een ander kunt betekenen.

Tijdens het jaarlijkse festival kun je op een laagdrempelige manier kennis maken met vrijwilligerswerk. Het gehele festival wordt zo opgebouwd dat je kunt ontdekken welk type vrijwilligerswerk in lijn ligt met jouw interesses en werkervaring. Want het gaat bij vrijwilligerswerk al lang niet meer om alleen maar koffie schenken!

Studio Piraat heeft de identiteit en gehele aankleding van het Out of Office Festival mogen maken. In het eerste jaar hebben we samen met de Gemeente Den Haag het concept van dit festival op poten gezet, waarna we de gehele look & feel van het evenement hebben ontwikkeld. Van posters tot programmaboekjes en van paraplu’s tot 10 meter brede banners; alles is gemaakt! We verheugen ons op de volgende editie in 2016.

Trippeltrappel

Dieren vieren ook Sinterklaas. Toch?

Vorig jaar ging de Nederlandse animatiefilm Trippel Trappel tijdens het Nederlands Film Festival in première. Albert ‘t Hooft en Paco Vink – goede bekenden van onze studio – ontwikkelden deze unieke animatie film. De film is volledig 2D handgetekend op de computer.

De allerliefste familiefilm werd lovend ontvangen. In de film gaat Fretje op zoek naar Sinterklaas om zijn verlanglijstje persoonlijk aan de Sint te overhandigen. Want waarom krijgen dieren eigenlijk geen cadeautjes op pakjesavond? Zijn zij niet braaf geweest? Wij raden deze leuke film aan iedereen aan.

De tekenfilm wordt in vijf delen op NPO 3 uitgezonden na het SinterklaasjournaalDeel gemist? Dan kun je via uitzending gemist de film terug kijken. En op www.trippeltrappel.nl kun je de dvd bestellen.

Op ontdekkingsreis met Demi

Het ID College is een landelijke campagne gestart om gedurende het gehele schooljaar aankomende studenten aan te spreken en motiveren zich in te schrijven voor een vervolgopleiding. De campagne is opgedeeld in verschillende fasen en neemt aankomende scholieren mee in het keuzeproces van Demi. Een 4e jaars VMBO scholiere die stap voor stap ontdekt welke opleiding bij haar past.

Alle fasen in het keuzeproces (van oriëntatie tot besluitvorming) hebben zo hun eigen kenmerken. We hebben een modulaire campagnestijl bedacht waarbij kenmerken uit iedere fase worden gevisualiseerd met iconen. Door het verhaal te vertellen vanuit een mede-scholier maken we de vragen en problemen waar je bij het keuzeproces tegen aanloopt inzichtelijk. Doordat eindexamenleerlingen zich kunnen identificeren met Demi helpt het ID College hen met het keuzeproces voor een vervolgopleiding.

Bekijk alle animaties

helvetica

Toch maar Helvetica

Typografie. Ofwel tekstuele vormgeving. Een belangrijk onderdeel van ons werk waarbij we bekijken hoe de inhoud van een tekst extra wordt ondersteund door het type letter. Ondanks de duizenden lettertypen die er nu bestaan is er eentje die al sinds 1957 veel gebruikt wordt, Helvetica. Opvallend doordat hij niet opvalt. Neutraal maar wel aansprekend. Modern én klassiek. Blogs worden volgeschreven over deze letter! En ook wij zijn fan van dit blijvertje. Ga er maar eens op letten hoe vaak je hem tegenkomt. Dus ook wij zeggen ‘hey hey Helvetica’!

Afbeeldingblog

Samenwerken met onze ‘östlichen Nachbarn’

Deze week leggen we de laatste hand aan het magazine van de Duits-Nederlandse Handelskamer (DNHK), ‘MARKT’. Op basis van archetypering hebben we het Duits-Nederlandse tijdschrift geherpositioneerd. Naast de nieuwe visuele identiteit en merkpositionering van het magazine werken we samen met de DNHK aan een inhoudelijke en redactionele verdiepingsslag. Het magazine laat op een beeldende en creatieve manier de verschillen zien tussen Duitsland en Nederland. Zowel op economische als culturele thema’s. Voor dit project werken we nauw samen met fotografen, illustratoren en tekstschrijvers uit zowel ons eigen land als ons buurland. Super toll! Bekijk case

BuitengewoonScheveningenWebsite_2

Thuiswedstrijd

Onze wortels liggen in Den Haag. Jaren terug zaten we met de studio in een pand vlakbij

het strand van Scheveningen. Goede herinneringen aan een mooie studiotijd! Daarom waren we blij met de vraag om de website te ontwerpen voor dit bijzondere stadsdeel.

De site buitengewoonscheveningen.nl laat zien welke activiteiten in Scheveningen worden georganiseerd en is sinds kort live.

PEP Den Haag krijgt een nieuw jasje

PEP Den Haag is het kenniscentrum voor en de verbinder van vrijwilligersorganisaties en professionals binnen de zorg, politiek, het welzijn en bedrijfsleven. Na de fusering van een aantal stichtingen liep PEP gaandeweg tegen een identiteitsvraagstuk aan. PEP vroeg ons de diepte in te gaan en hun merkverhaal te vormen. Op basis van een uitgebreid in- en extern onderzoek hebben we de basis voor het positioneringsplan, de toekomstige merkstrategie en de visuele strategie van PEP gevormd. Momenteel zijn we druk bezig met de visuele uitrol voor PEP, met o.a. het nieuwe beeldmerk en de website. Wordt vervolgd!

infographic_AMSIX

Een kwestie van duidelijkheid!

Rapporten, jaarverslagen, gebruiksaanwijzingen, bedrijfsplannen en visiedocumenten… Veel tekst, een legio aan informatie maar vaak weinig duidelijkheid. Klanten worden zich steeds meer bewust dat vorm invloed heeft op het overbrengen van een boodschap. Daarom werken wij steeds vaker aan de ontwikkeling van infographics, waarbij informatie inzichtelijk en begrijpelijk wordt. We maken de vertaalslag van droge tekst naar verfrissende, verhelderende beelden. Bij het ontwerpproces van een infographic structureren we alle informatie, visualiseren we content en creëren we overzicht. Geen saaie lappen tekst meer lezen dus!

Algemene rekenkamer

Ervaring is de beste leermeester

De Algemene Rekenkamer controleert de inkomsten en uitgaven van het Rijk en voorziet het parlement van bruikbare informatie. Voor beleidsmakers is het van belang dat zowel de kernboodschap en meest belangrijke gegevens in één oogopslag te begrijpen zijn. We zijn van start gegaan met een cursustraject om onderzoekers te leren inhoudelijke, tekstuele resultaten om te zetten in relevante beelden. In een aantal dagdelen geven we training over de basisbeginselen bij het visualiseren van data.

insPiraatie in de mail?

Wil je ons beter leren kennen? Dat kan! Via de insPiraatie houden we ons netwerk op de hoogte over onze projecten, studio nieuwtjes en meer. Schrijf je in en je bent helemaal bij!