vrede door recht

De Carnegie Stichting, opgericht door Andrew Carnegie, opende in 1913 het Vredespaleis in Den Haag. Deze tempel van vrede en recht gaven wij ruim 100 jaar later een nieuwe visuele identiteit. Een identiteit die de geschiedenis (Carnegie) en de toekomst (werken aan vrede) verbindt. Het Vredespaleis is namelijk vele malen meer dan alleen een mooi gebouw.

strategie

de kern uitdragen

Maar hoe verbind je vier ‘losstaande’ belangrijke instanties binnen het Vredespaleis met elkaar in één al omvattende identiteit? Met een uitgebreid intern onderzoek gingen we op zoek naar gemeenschappelijke en vooral trotse delers. Met het gebouw en ieders expertise als uitkomst.

Play

“Elke lijn in het beeldmerk heeft een betekenis en straalt uit waar wij als Carnegie Stichting Vredespaleis voor staan”

Erik de Baedts directeur van het Vredespaleis

Ontwerp

De verbindende kracht van het gebouw

Een gebalanceerde identiteit voor een prestigieuze organisatie. Vereeuwigd in de vorm van zegel; rond en gedetailleerd. De buitenste ring van het logo is geïnspireerd op het ronde embleem op de marmeren vloer van het paleis. De sterren in de ring symboliseren de lijfspreuk van het Vredespaleis: “De zon der gerechtigheid zal ons verlichten”.

De 100 jaar oude typografie op diezelfde vloer inspireerde de keuze voor de elegante schreefletter, gecombineerd met een strak en modern lettertype.

De lijntekening van het Vredespaleis heeft een centrale rol binnen het logo. Het refereert naar de verbindende kracht van het gebouw en van de Carnegie Stichting die vier belangrijke instanties huisvest. Ook zorgt het voor een samenhangende en herkenbare beeld- en vormentaal.

Voor het beeldmerk namen we het gebouw als inspiratiebron. Voor de overige vormgeving en compositiestijl baseerde we ons op het gecentreerde ontwerp van de tuin. Daarnaast zijn de kleuren van de nieuwe visuele stijl te herleiden naar natuurlijke elementen uit de tuin en materialen van het Vredespaleis. Water, rozen, aarde en bakstenen om maar enkele voorbeeld te noemen.

Resultaat

Een sterke internationale positionering en uniforme uitstraling

Een uniforme uitstraling is essentieel voor een sterke internationale positionering. Het Vredespaleis als basis voor Vrede door Recht vormden de fundering voor de nieuwe visuele identiteit van dit internationaal cultureel erfgoed.

“Door de gestructureerde en tegelijkertijd praktische aanpak van Studio Piraat konden wij de nieuwe huisstijl binnen drie maanden gezamenlijk vormgeven. Wij zijn trots op het resultaat!

Claudia Jansen Beleidsmedewerker PR en communicatie - Vredespaleis

1X

Gold WOLDA Award

1X

GOLD ICMA Award