rebranding

Koninklijke identiteit Vereniging van de Nederlandse Chemische Industrie

VNCI, de Vereniging van de Nederlandse Chemische Industrie, ontving het Predicaat ‘Koninklijk’. Als het platform waarin chemische bedrijven in Nederland met elkaar samenwerken voor een bloeiende chemische industrie, verdiend deze koninklijke vereniging ook een koninklijk beeldmerk en natuurlijk een identiteit die de veelzijdige en vooral positieve impact van chemie laat zien. Chemie in een ander perspectief.

Play

ontwerp

Vooruitstrevendheid en transparantie zonder de herkenbaarheid van VNCI verloren te laten gaan.

Om deze koninklijke status te onderstrepen zocht VNCI naar een nieuw beeldmerk. Ons is gevraagd deze te ontwikkelen samen met een passende huisstijl. Met passie voor de toekomst én respect voor het verleden.

Dat chemie niet per se bovenaan de lijst van positieve onderwerpen staat is zowel een feit als niet helemaal terecht. Chemie is namelijk alles om ons heen. Het uitgangspunt voor de nieuwe identiteit was om chemie in een ander perspectief te plaatsen. Nederland laten zien hoe veelzijdig en cruciaal chemie is voor vooruitgang, innovatie en de kwaliteit van ons leven in de toekomst. Een gevouwen periodieke systeem vormde de vertaling tussen VNCI’s ideologie en de visuele toepasbaarheid in de identiteit.

Het woordmerk is subtiel losgetrokken van het beeldmerk. Hierdoor ontstaan twee samenhangende elementen die ook los van elkaar te gebruiken zijn. Het vooruitstrevende uiterlijk wordt gecomplementeerd door een voorwaartse beweging te illustreren met schuine lijnen. Deze schuine lijnen staan diagonaal aan het lettertype en vormen de hoeken waarmee het beeldmerk, de kroon, is opgebouwd.

Resultaat

Het resultaat is een krachtig en veelzijdig communicatie systeem waarmee VNCI de komende jaren kan bouwen aan een interessante en positieve positionering van chemie!

VNCI directeur Colette Alma: “Wij zijn vereerd dat Zijne Majesteit de Koning heeft besloten dat de VNCI het Predicaat ‘Koninklijk’ mag gaan voeren. Wij willen dit predicaat met trots uitdragen en hebben daarom besloten de kroon toe te voegen aan ons beeldmerk. Naast de ‘koninklijke’ toevoeging staat in ons nieuwe beeldmerk vooruitstrevendheid en transparantie centraal.”