een nieuwe identiteit voor NL Cares

insPiraatie

Wat houdt ons bezig? En wat valt ons op? Laat je inspireren op onze InsPiraatie pagina!

NL Cares

Opdrachtgever

NL Cares biedt flexibel vrijwilligerswerk aan voor individuen en het bedrijfsleven door heel Nederland. Met NL Cares kunnen vrijwilligers gemakkelijk in contact komen met mensen die net wat meer ondersteuning kunnen gebruiken. Op deze manier worden mensen uit verschillende leefwerelden samengebracht en vinden ontmoetingen plaats die zorgen voor verbondenheid en begrip.

Vraag

Studio Piraat is gevraagd een nieuwe identiteit te maken voor het platform.

Oplossing

De identiteit omvat een mix van een vriendelijke en warme beeld- en vormentaal. Dit creëert een toegankelijke en inspirerende stijl. Het logo vormt een schild dat staat voor verbondenheid en bescherming. De fotografie straalt vrolijkheid en enthousiasme uit. Door een op maat gemaakte en gedetailleerde iconenset ontstaat een herkenbare en sprekende identiteit.

Resultaat

“Studio Piraat heeft onze visie en missie ontzettend goed weten te vangen in het ontwerp voor de nieuwe huisstijl, die ook nog eens heel goed aansluit bij onze (jonge) doelgroep. Daarnaast is ook de samenwerking heel prettig; er werd snel geschakeld en goed omgegaan met onze input. Een fantastisch mooi resultaat waar we heel blij mee zijn!” – Renske Kleijn, Marketingmanager NL Cares.

volvo ocean race finish the hague 2018

Opdrachtgever
Gemeente Den Haag en Volvo Ocean Race, een jaarlijkse zeilboten race tussen nationaliteiten van over de hele wereld. In 2018 heeft deze legendarische race na 46.000 zenuwslopende zeemijlen als ‘Ultimate Destination’ de thuishaven van Studio Piraat; Finish The Hague.

Vraag
Studio Piraat is, als Haags strategisch ontwerpbureau, gevraagd om mee te doen aan een pitch voor de visuele identiteit van dit unieke evenement. Ontwikkel een herkenbare stijl en voer deze door in alle uitingen waaronder een website.

Oplossing
De pitch wonnen we, met een schitterend traject als gevolg. De deelnemende schepen die uiteindelijk in het 200-jarige Scheveningen aanleggen zijn binnen het creatieve concept als uitgangspunt genomen.

De schuine vlakverdeling staat symbool voor het zeil van de deelnemende schepen. De omkadering creëert een geheel eigen Volvo Ocean Race wereld. Herkenbaarheid met een tikkeltje groen-geel van ons eigen Den Haag. Door deze visuele stijl consistent toe te passen krijgt het event een herkenbare en avontuurlijke uitstraling.

Resultaat
Een sterk herkenbare visuele stijl zorgt voor een eenduidige en uitnodigende kader. De visuele identiteit is rondom de tijd van het evenement overal in Den Haag en omstreken terug te vinden. Van grote banners tot zuilen, met avontuur, herkenbaarheid en dynamiek als uitgangspunten in de visuele identiteit. Bekijk hier het programma en de door ons ontwikkelde website: volvooceanracedenhaag.nl

Door samen te werken met TIG Sports en Image building werd er maximaal bereik gecreëerd.

Koning Willem 1 prijs

Opdrachtgever
Koning Willem I Stichting reikt tweejaarlijks onderscheidingen uit aan ondernemers. Deze Oscars voor ondernemers worden uitgereikt door Koningin Maxima.

Vraag
Studio Piraat is gevraagd om een visuele stijl te ontwikkelen voor de brochure en uitnodigingen voor de editie van 2018.

Oplossing
Studio Piraat creëerde de 2018-stijl door oud en nieuw te combineren. De historische kenmerken van de stichting werden samengevoegd met de geavanceerde eigenschappen van de genomineerden.

Resultaat
De identiteit is expressief en combineert de sinaasappel van de Nederlandse koninklijke familie met koningsblauw. Door doorschijnend rood papier over de verschillende uitstapjes te plaatsen, is de onderliggende oranje laag verborgen, wat een dynamisch en verrassend element in de identiteit oplevert. De typografie is sprekend, speels en wordt vaak gebruikt als een visueel element. De stijl is volledig samengevat in het logo dat de originele Koning Willem 1 kroon gebruikt. Het logo is weergegeven in koningsblauw, bedekt met een moderne, oranje weergave van de kroon. Bekijk het resultaat hier.

Florist Holland

Opdrachtgever

Florist Holland is een toonaangevend bedrijf binnen de bloementeelt met meer dan 40 jaar ervaring binnen veredeling en vermeerdering van hun pronkstuk, de Gerbera. Bij Florist staan ambitie, innovatie en betrouwbaarheid aan de basis van al hun activiteiten.

Vraag
Studio Piraat is gevraagd om een restyle van de identiteit, die past binnen deze tijd en het merk ook in de toekomst kan dragen.

Oplossing
Door de bestaande identiteit te vereenvoudigen, creëren wij een restyle waarbij de herkenbaarheid van het merk behouden blijft. Het icoon is gekarakteriseerd en wordt zo een iconisch element voor Florist. Door de nieuwe typografie en felle kleuren krijgt het merk een fris en nieuw gezicht. De stijl is doorgevoerd op de website en de bestaande dragers van interne en externe communicatie zijn voorzien van de nieuwe look and feel. Bekijk de nieuwe website hier.

Resultaat

Een nieuwe identiteit die past binnen de kernwaarden van Florist Holland. De kracht van de identiteit ligt in zijn eenvoud: Een herkenbaar en modern beeldmerk dat probleemloos door te voeren is in on- als offline uitingen.

SMT

Opdrachtgever
SMT maakt big data inzichtelijk voor hun klanten en geeft onafhankelijk advies over de toepassingen, mogelijkheden en strategische inzet van deze data.

Vraag
Studio Piraat is gevraagd om een nieuwe identiteit voor SMT te ontwikkelen en een website te maken die past binnen deze stijl en ambitie.

Oplossing
Een nieuwe identiteit op basis van het merkenpaspoort. Een beeldmerk dat data en verbondenheid uitstraalt en SMT positioneert als data-autoriteit. Een plan voor een tiendaagse countdown voor de onthulling van de nieuwe identiteit en website.

Resultaat
Een herkenbare en sprekende identiteit, die de expertise van SMT weerspiegelt. Een geheel vernieuwde huisstijl die hierop aansluit en een nieuwe website die online het krachtige karakter van SMT representeert. Bekijk hem hier.

mobielschademelden.nl

Opdrachtgevers
Ter vervanging van het Europees schadeformulier hebben het Verbond van Verzekeraars, de politie en verkeerskundig ict-bureau VIA de app MobielSchadeMelden.nl ontwikkeld.

Vraag
Ontwerp een herkenbare identiteit voor de app en ontwikkel een gebruikersanimatie. Richt je op álle verkeersdeelnemers, zoals automobilisten, fietsers en voetgangers.

Oplossing
De eenvoud en gebruiksvriendelijkheid van de app zijn vertaald naar een heldere identiteit. Het beeldmerk van MobielSchadeMelden.nl is een icoon op zich, waarbij de ingedeukte letter ‘m’ letterlijk de situatie visualiseerd. De strakke, universeel herkenbare beeld- en vormentaal is doorgevoerd binnen de gehele huisstijl. Enerzijds in lijn met de algemene herkenbaarheid van verkeersborden, anderzijds om het gebruik begrijpelijk te maken voor alle verkeersdeelnemers.

Resultaat
Een herkenbare en goed toepasbare identiteit, zowel on- als offline , waarbij een heldere informatieve animatie uitleg geeft hoe deze app te gebruiken. Hierdoor wordt MobielSchadeMelden.nl als dé vervanger van het Europees schadeformulier gepositioneerd.

ICMA Gold Award
De International Creative Media Award is een wereldwijde wedstrijd voor corporate media, boeken, design en magazines. Studio Piraat won in 2016 onder andere een Gold Award in de categorie Corporate Design Logo’s, voor het logo van MobielSchadeMelden.nl!

De jury roemt het logo vanwege de het duidelijke visuele aspect van schade, wat doorgetrokken is in de verdere huisstijl. In datzelfde jaar won Studio Piraat ook goud in de categorie magazines en ontvingen we een Award of Excellence.

markt magazine Duits-Nederlandse Handelskamer

Opdrachtgever
De Duits-Nederlandse Handelskamer (DNHK) bevordert en ondersteunt al ruim 110 jaar de Nederlands-Duitse zakelijke betrekkingen. Als adviesonderneming biedt de DNHK de service voor ondernemingen die in het respectievelijke buurland actief willen worden of daar zakelijke contacten zoeken.

Vraag
De DNHK wilde haar ledenblad MARKT als een opzichzelfstaand merk in de markt zetten. Dit om enerzijds de huidige leden nog aan zich te binden, anderzijds om een bredere lezersdoelgroep aan te trekken.

Oplossing
Op basis van een doelgroep analyse van de DNHK heeft Studio Piraat de consumentenbehoeften ondergebracht in het archetypemodel. Van redactionele inhoud tot fotografie; alle aspecten van het blad zijn binnen het passende archetype consistent doorgevoerd. Een nieuwe identiteit, typografie, fotografie en layout in een aangepast formaat magazine zorgen voor een sterk merk.

Resultaat
Een sterk en herkenbaar magazine, zowel visueel als inhoudelijk passend bij de doelgroep. Met de groei naar 8000 magazines overstijgt het merk MARKT de status van ledenblad en claimt het de positie als één van de belangrijkste verbinders tussen Nederland en Duitsland.

ICMA Gold Award
De International Creative Media Award is een wereldwijde wedstrijd voor corporate media, boeken, design en magazines. In 2016 won Studio Piraat onder andere een Gold Award in de categorie Magazines. Datzelfde jaar won Studio Piraat ook goud in de categorie logo’s en ontvingen we een Award of Excellence.

De ICMA jury over het DNHK magazine: ‘Je voelt dat in het magazine met veel liefde voor detail gewerkt wordt. Een voorbeeld hiervan is de visualisatie van het concept “stress” door middel van typografie. Men draait en spiegelt enkele letters en het resultaat is perfect.’

Leeuwarden-Fryslân Culturele Hoofdstad 2018

Opdrachtgever
Leeuwarden-Fryslân is culturele hoofdstad in 2018. Elk jaar wordt door het Europees Parlement een culturele hoofdstad van Europa gekozen. Het doel hiervan is de rijkdom, de verscheidenheid en de gemeenschappelijke kenmerken van de Europese culturen tot hun recht te laten komen en ertoe bij te dragen dat de burgers van de Europese Unie elkaar beter leren kennen.

Vraag
Geef Leeuwarden-Fryslân Culturele Hoofdstad 2018 een goed toepasbare identiteit en een herkenbaar gezicht; toepasbaar zowel lokaal, nationaal als internationaal.

Oplossing
Een identiteit en gezicht waarmee Leeuwarden en Fryslân hun ambitie laat zien om van 2018 een succes te maken. De identiteit is kleurrijk, herkenbaar en toegankelijk voor jong en oud. Het Friese karakter zal op deze manier in heel Europa zichtbaar worden.

Resultaat
Een herkenbare uitstraling en goed toepasbare internationale identiteit. Eenduidig, maar krachtig in uitvoering zowel on- als offline. Naast de identiteit is Studio Piraat verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de website. Deze identiteit is bekroond met goud op de Hiibrand Awards.

GYM

Opdrachtgever
Zoals de naam al doet vermoeden is GYM een gymzalencomplex voor de scholieren van twee middelbare scholen in Den Haag. De twee scholen delen deze locatie voor de gymlessen van hun scholieren. Daarnaast zijn de zalen na schooltijden ook te huur voor sportevenementen of sportlessen van verenigingen.

Vraag
Ontwikkel de identiteit voor GYM en een informatieve en herkenbare bewegwijzering.

Oplossing
Het complex is gelegen aan de Morsestraat in Den Haag. Op basis van de straatnaam is de communicatiecode ‘Morse’ als uitgangspunt genomen voor de identiteit en bewegwijzering. Uitdagend binnen dit project was de ontwikkeling van een heldere signing, waarbij diverse doelgroepen meteen begrijpen waar ze heen moeten lopen.

Resultaat
Een in zijn uitvoering eenvoudig maar krachtige identiteit. Welke consistent in het interieur en bewegwijzering is doorgevoerd. Deze identiteit is bekroond met een European Design Award.

amsterdam internet exchange

Opdrachtgever
AMS-IX is het grootse internetknooppunt ter wereld.

Vraag
Vlak voor het 20 jarig jubileum van AMS-IX wilde de organisatie de huisstijl professionaliseren en restylen. Met de opdracht de huisstijl te vernieuwen, maar met behoud van de herkenbaarheid van het logo en de huisstijlkleuren, mocht Studio Piraat aan de slag.

Oplossing
Met kruisende lijnen en subtiel kleurverloop hebben we de onzichtbare kracht en onmisbaarheid van AMS-IX in de wereld gesymboliseerd. De kruisende lijnen in het beeldmerk van AMS-IX staan voor het samenkomen van de ruim 600 netwerken wereldwijd. AMS-IX zit bovenop de nieuwste technologieën en innovaties, die gepaard gaan met het snel veranderende internet landschap. Dit is verbeeld door AMS-IX bij iedere uiting midden op het kruispunt te plaatsen. Aansluitend symboliseert de zachte kleurverandering van de scheidingsvlakken de faciliterende rol van AMS-IX.

Resultaat
Een eenduidige en internationale identiteit, sterk toegepast in iedere uiting. Herkenbaar in ieder continent.

 

“Creatief, passievol en snel is hoe wij Studio Piraat in enkele woorden kunnen omschrijven. Wij zochten naar een ontwerpbureau dat het innovatieve, professionele en internationale karakter van AMS-IX naar een passende identiteit moest vertalen, zonder de herkenbaarheid van ons logo te verliezen. Studio Piraat kreeg dit perfect voor elkaar. Inmiddels heeft Studio Piraat al veel voor ons gedaan. Altijd met oog voor detail en onze identiteit. Wij hopen onze samenwerking met Studio Piraat dan ook nog lange tijd te kunnen voortzetten.” – Pauline van AMS-IX

 

insPiraatie in de mail?

Wil je ons beter leren kennen? Dat kan! Via de insPiraatie houden we ons netwerk op de hoogte over onze projecten, studio nieuwtjes en meer. Schrijf je in en je bent helemaal bij!