Koninklijke identiteit Vereniging van de Nederlandse Chemische Industrie

insPiraatie

Wat houdt ons bezig? En wat valt ons op? Laat je inspireren op onze InsPiraatie pagina!

koninklijke vnci

Opdrachtgever

VNCI, de Vereniging van de Nederlandse Chemische Industrie, ontving dit jaar het Predicaat ‘Koninklijk’. Als het platform waar waarin chemische bedrijven in Nederland met elkaar samenwerken voor een bloeiende chemische industrie, verdiend deze koninklijke vereniging ook een koninklijk beeldmerk.

Vraag

Om deze koninklijke status te onderstrepen zocht VNCI naar een nieuw beeldmerk. Ons is gevraagd deze te ontwikkelen samen met passende huisstijl. Met passie voor de toekomst én respect voor het verleden.

Oplossing

Vooruitstrevendheid en transparantie zijn binnen de restyle toegepast zonder de herkenbaarheid van VNCI verloren te laten gaan. Het woordmerk is subtiel losgetrokken van het beeldmerk. Hierdoor ontstaan twee samenhangende elementen die ook los van elkaar te gebruiken zijn. Het vooruitstrevende uiterlijk wordt gecomplementeerd door een ‘forward motion’ te illustreren met schuine lijnen. Deze schuine lijnen staan diagonaal aan het lettertype en vormen de hoeken waarmee het beeldmerk, de kroon, is opgebouwd.

Resultaat

VNCI directeur Colette Alma: “Wij zijn vereerd dat Zijne Majesteit de Koning heeft besloten dat de VNCI het Predicaat ‘Koninklijk’ mag gaan voeren. Wij willen dit predicaat met trots uitdragen en hebben daarom besloten de kroon toe te voegen aan ons beeldmerk. Naast de ‘koninklijke’ toevoeging staat in ons nieuwe beeldmerk vooruitstrevendheid en transparantie centraal.”

vgn vereniging gehandicaptenzorg nederland

Opdrachtgever
VGN Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland. Mensen met een beperking moeten het leven kunnen leiden dat zij willen. Daar zet de Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland (VGN) zich voor in. Dat doel bereiken ze door organisaties in de gehandicaptensector te ondersteunen, door een maatschappelijke positie in te nemen en door innovatieve ontwikkelingen te stimuleren en beschikbaar te maken.

Vraag
Studio Piraat is gevraagd om een restyle van de identiteit, die dichter bij de kern van VGN blijft: verantwoorde zorg en ondersteuning leveren aan hen die het nodig hebben.

Oplossing
Vanuit een interactieve merkensessie is toegewerkt naar een praktische en begrijpbare visuele identiteit. In deze identiteit staat vriendelijkheid en toegankelijkheid centraal, wat overeenkomt met de diensten van VGN. Deze pijlers zijn terug te zien in de afgeronde hoeken en het onderkast lettertype dat gebruikt is voor het beeldmerk. Het nieuwe kleurenpalet is fris. Tevens zorgen deze kleuren en nieuwe visuele identiteit voor een vriendelijke en herkenbare uitstraling.

Resultaat
Een identiteit waarin VGN zich herkent. De kracht van de identiteit ligt in de nuances die zorgen voor een zacht en zorgzaam uiterlijk; de ronde hoeken, nieuwe typografie, kleurenpalet en de onderkast lettertype zorgen voor toegankelijkheid. Een identiteit die herkenbaar is en goed toepasbaar is op alle uitingen van VGN.

 

‘We zijn ontzettend blij dat we Studio Piraat in de arm hebben genomen bij het vernieuwen van onze huisstijl. Hier werken échte merkdenkers die de kunst van het vak beheersen om met subtiele verbeteringen een huisstijl een geheel nieuwe uitstraling te geven. We zijn dik tevreden over zowel het resultaat als de samenwerking!’
– Inge Wichink Kruit, communicatieadviseur VGN

insPiraatie in de mail?

Wil je ons beter leren kennen? Dat kan! Via de insPiraatie houden we ons netwerk op de hoogte over onze projecten, studio nieuwtjes en meer. Schrijf je in en je bent helemaal bij!