nieuwe visuele merkidentiteit voor het Vredespaleis

insPiraatie

Wat houdt ons bezig? En wat valt ons op? Laat je inspireren op onze InsPiraatie pagina!

vredespaleis – carnegie stichting

opdrachtgever

De Carnegie Stichting, opgericht door Andrew Carnegie, opende in 1913 het Vredespaleis in Den Haag. Deze tempel van vrede en recht gaven wij ruim 100 jaar later een nieuwe visuele identiteit. Een identiteit die de geschiedenis (Carnegie) en de toekomst (werken aan vrede) verbindt. Het Vredespaleis is namelijk vele malen meer dan alleen een mooi gebouw.

van inspiratie naar vorm

Een gebalanceerde identiteit voor een prestigieuze organisatie. Vereeuwigd in de vorm van zegel; rond en gedetailleerd. De buitenste ring van het logo is geïnspireerd op het ronde embleem op de marmeren vloer van het paleis. De sterren in de ring symboliseren de lijfspreuk van het Vredespaleis: “De zon der gerechtigheid zal ons verlichten”.

De 100 jaar oude typografie op diezelfde vloer inspireerde de keuze voor de elegante schreefletter, gecombineerd met een strak en modern lettertype.

instanties binnen het Paleis

De lijntekening van het Vredespaleis heeft een centrale rol binnen het logo. Het refereert naar de verbindende kracht van het gebouw en van de Carnegie Stichting die vier belangrijke instanties huisvest. Ook zorgt het voor een samenhangende en herkenbare beeld- en vormentaal.

compositie

Voor het beeldmerk namen we het gebouw als inspiratiebron. Voor de overige vormgeving en compositiestijl baseerde we ons op het gecentreerde ontwerp van de tuin. Daarnaast zijn de kleuren van de nieuwe visuele stijl te herleiden naar natuurlijke elementen uit de tuin en materialen van het Vredespaleis. Water, rozen, aarde en bakstenen om maar enkele voorbeeld te noemen.

resultaat

Een uniforme uitstraling is essentieel voor een sterke internationale positionering.  Het Vredespaleis als basis voor Vrede door Recht vormden de fundering voor de nieuwe visuele identiteit van dit internationaal cultureel erfgoed.

“Elke lijn in het beeldmerk heeft een betekenis en straalt uit waar wij als Carnegie Stichting Vredespaleis voor staan”Erik de Baedts, directeur van het Vredespaleis.

“Door de gestructureerde en tegelijkertijd praktische aanpak van Studio Piraat konden wij de nieuwe huisstijl binnen drie maanden gezamenlijk vormgeven. Wij zijn trots op het resultaat!”Claudia Jansen Beleidsmedewerker PR en communicatie bij de Carnegie Stichting – Vredespaleis

insPiraatie in de mail?

Wil je ons beter leren kennen? Dat kan! Via de insPiraatie houden we ons netwerk op de hoogte over onze projecten, studio nieuwtjes en meer. Schrijf je in en je bent helemaal bij!