insPiraatie

Wat houdt ons bezig? En wat valt ons op? Laat je inspireren op onze InsPiraatie pagina!

Hoe bepaal je je merkidentiteit?

Apple is hét schoolvoorbeeld van een merk met een ijzersterke merkidentiteit. Het bedrijf heeft zich opgebouwd tot een waar fenomeen. Niet alleen is het logo wereldwijd bekend, maar ook komen haar kernwaarden van individualiteit, creativiteit en gebruiksgemak terug in al haar uitingen. Hoe zorg je nou eigenlijk voor een sterke merkidentiteit? Wij helpen je een handje.
 

Je bedrijfsprofiel als fundament

Het opstellen van je visuele identiteit begint altijd met het helder krijgen van je basis, je verhaal, je kern. Waar sta je als organisatie of merk voor? Zonder zelfkennis is het lastig een sterke visuele identiteit te creëren die jouw waarden en overtuigingen representeert. Een goed doordacht bedrijfsprofiel is daarom cruciaal.


Bepaal je merkidentiteit in 5 stappen

Wij geven je vijf stappen om jouw merkidentiteit helder te krijgen.

Stap 1 Wat zijn je missie en je visie?

Het gaat er vaak niet om wat je doet, maar waarom je iets doet en hoe je dat doet. Deze waarom en hoe komen tot uiting in je missie en visie. Je missie geeft aan waarom je ooit bent begonnen met je onderneming en waar jij in gelooft. De visie beschrijft de manier waarop je te werk gaat om je missie te realiseren. Hierin zijn je kernwaarden een belangrijk aspect.

Mensen kopen bijvoorbeeld geen Tony Chocolonely reep omdat die duurder is dan andere merken. Maar omdat ze geloven in het plan (de visie) van Tony Chocolonely om 100% slaafvrij de norm in de chocolade-industrie te maken (de missie).

Stap 2 Voor wie doe je het?

Wat zijn de kenmerken van je doelgroep en wat vindt zij belangrijk? Op welke manier kun je hen bereiken én triggeren? Waarvoor lopen zij warm? Ken je doelgroep, zodat je precies weet hoe, waar en wanneer je het beste met hen communiceert.

Stap 3 Wat zijn je ambities, waar streef je naar?

Wil je stappen maken met je merk dan heb heb je ambities nodig, een streefpunt om naartoe te werken. Wil je 100% duurzaam worden? Wil je binnen nu en vijf jaar een tweede vestiging openen? Of streef je naar een plekje in de Sustainable Brand Index?

Het is belangrijk dat je ambities in lijn zijn met je missie en visie. Alleen dan kom je geloofwaardig over. Want zeg nou zelf… een wc-papier fabrikant op nummer 1 in de Sustainable Brand Index?

Stap 4 Stel je merkenpaspoort op.

Iedereen kan vertellen wie hij of zij is, maar als je het niet expliciet concretiseert, kan het verhaal zelfs per dag verschillen. Dat kan voor de ontvanger tot veel onduidelijkheid leiden. Daarom is onze tip: concretiseer je missie, visie en ambities in een merkenpaspoort. Een klein, beknopt document dat als stevige basis dient. Het helpt niet alleen bij het maken van strategische keuzes, maar het zorgt er ook voor dat je kan uitleggen wie je bent en wat je doet.

Zo kan Tony Chocolonely – hoe gek het ook klinkt – sponsor worden van de film “Twelve Years A Slave”, omdat deze film in lijn staat met Tony’s merkenpaspoort: het bewust maken van slavernij.

Stap 5 Durf te vragen!

Voor veel organisaties is het lastig om kritisch naar zichzelf als merk te kijken. Je bent vaak zo intern gefocust dat het moeilijk is een kritische, objectieve blik te houden. Vraag daarom input aan klanten, vrienden en uiteraard ook experts in je vakgebied, zodat je een duidelijk beeld krijgt van hoe je merk overkomt.


Visuele vertaling

Als je alle inhoudelijke zaken hebt onderzocht en een duidelijk beeld hebt van wie je bent, waar je voor staat en wat je wilt uitstralen, kun je dit vertalen in een visuele identiteit. Ook voor de briefing van creatieven is het merkenpaspoort een ideaal middel.

Door het maken van een merkenpaspoort zet je jezelf helemaal op scherp. Tijdens het schrijven ontdek je pas hoelang je verhaal is, dat er veel overbodige zinnen inzitten en dat het misschien hier en daar toch niet helemaal helder is. Concretiseer, wees kritisch, schakel hulp in en geef je merk de aandacht die het verdient.

Wil jij graag je identiteit weer scherp krijgen? Benieuwd hoe je dit kunt vertalen in een ijzersterke visuele merkidentiteit? Doe hier de gratis merkcheck!

Studio Piraat is een strategisch ontwerpbureau bestaande uit talentvolle vrijbuiters, creatieve strategen en grensverleggende creatieven. Doorsnee daar doen we niet aan. Vernieuwend en grensverleggend is our middle name. Onze ontwerpen, concepten en strategieën bruisen van passie en plezier. Ook benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen? Check onze website of neem direct contact op.

 

insPiraatie in de mail?

Wil je ons beter leren kennen? Dat kan! Via de insPiraatie houden we ons netwerk op de hoogte over onze projecten, studio nieuwtjes en meer. Schrijf je in en je bent helemaal bij!