insPiraatie

Wat houdt ons bezig? En wat valt ons op? Laat je inspireren op onze InsPiraatie pagina!

Is jouw identiteit nog up-to-date?

De getoupeerde kuif voor de dames, nekmatjes voor de heren en patchwork hippie broeken. Wie kent ze niet? Zie je vandaag iemand over straat huppelen in deze stijl, kijk je waarschijnlijk even vreemd op. Stijlen veranderen nu eenmaal. Zo ook met de stijl van jouw bedrijf. Een verfrissende nieuwe look of een complete make-over kunnen je merk en bedrijf weer nieuw leven inblazen. De hoogste tijd dus om te bekijken wat het voor jouw business kan opleveren.

 

Alles verandert en groeit

Volgens de wijze woorden van de Griekse filosoof Heraclitus is verandering de enige constante in het leven. Alles in ons leven is aan verandering onderhevig. Ook je bedrijf verandert en groeit. Als ondernemer wil je namelijk vooruit. Hierbij kan het bijvoorbeeld gaan om het lanceren van nieuwe producten, je kunt andere marktsegmenten aanboren of nieuwe klanten aantrekken.

Maar bij de groei van je bedrijf blijven branding en marketing vaak achter. En dat is zonde. Want met een opfrisser van je merkidentiteit zorg je ervoor dat je merk meegroeit met je organisatie. Zo blijft je totale plaatje compleet en blijf je geloofwaardig over komen.

 

Kritisch kijken naar je merkuitstraling

Een sterke visuele merkidentiteit is cruciaal voor het succes van je organisatie. Daarom is het bij elke stap die je als organisatie neemt belangrijk om kritisch te kijken naar de uitstraling van je merk.

Komt je boodschap nog overeen met wat je wilt uitstralen? Past jouw merkidentiteit nog wel bij je persoonlijkheid en de overtuigingen en waarden die je wilt uitstralen? Is je merkidentiteit nog anno nu? En ben je herkenbaar in alle uitingen van je merk?


Checklist merkidentiteit

Met deze checklist kun je bepalen of jouw visuele merkidentiteit nog up-to-date is.

  • Is je merkidentiteit van deze tijd? Past je visuele identiteit – je uitstraling, je logo en je website – nog bij deze tijd of kun je zien dat die tien jaar geleden is bedacht? Kijk bijvoorbeeld eens naar je typografie en kleurgebruik. Het is belangrijk dat zowel de fonts, kleurpalletten en huisstijlelementen die je gebruikt als het beeldmerk en het gebruik van complementaire visuals nog steeds passen bij wat je wilt uitstralen.
  • Ben je nog aantrekkelijk voor je doelgroep? Meer dan ooit is het in deze tijd belangrijk om op te vallen. Wil je de aandacht van (potentiële) klanten, dan moet je boven je concurrenten uitsteken. Zorg dan ook dat je goed op de hoogte bent; wat doen je concurrenten en concullega’s? In hoeverre eist de concurrentie de aandacht op met hun visuele identiteit? Hoe kun jij dat beter?
  • Hoe staat het met je website? Online ontwikkelingen gaan razendsnel. Een modern bedrijf dat on top of the game is, gaat hierin mee. Functioneert je website nog goed? Is je website fully responsive en biedt hij een ultieme gebruikerservaring op elk device? Straalt jouw website je merkidentiteit uit?
  • Is je merk herkenbaar? Het is waanzinnig belangrijk dat alle uitingen van je bedrijf dezelfde uitstraling hebben. Je huisstijl zorgt ervoor dat alle uitingen in dezelfde stijl worden ontwikkeld, maar in de loop der jaren kan hierin ruis ontstaan. Kijk daarom regelmatig kritisch naar alle uitingen: heeft alles nog een consistente, herkenbare en eenduidige uitstraling? Begrijpen onze doelgroepen nog wat we doen, wie we zijn en waar we voor staan? 
  • Is je bedrijf gegroeid en veranderd? Zeker wanneer je bedrijf is veranderd, is het belangrijk te bepalen of je nog up-to-date bent. Passen alle uitingen nog bij de huidige werkzaamheden? Zijn je kernwaarden veranderd en past je visuele identiteit nog bij je verhaal? Is je doelgroep veranderd en heb je daarom aanpassingen nodig om de nieuwe doelgroep aan te spreken? Allemaal aanleidingen voor een opfrisbeurt van je merkidentiteit of een complete make-over.

 

Ben je herkenbaar en is je merkidentiteit nog anno nu? Of kan jouw visuele merkidentiteit ook een opfrisbeurt gebruiken?
Doe hier de gratis merkcheck!

Studio Piraat is een strategisch ontwerpbureau bestaande uit talentvolle vrijbuiters, creatieve strategen en grensverleggende creatieven. Doorsnee daar doen we niet aan. Vernieuwend en grensverleggend is our middle name. Onze ontwerpen, concepten en strategieën bruisen van passie en plezier. Ook benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen?
Check onze website of neem direct contact op.

insPiraatie in de mail?

Wil je ons beter leren kennen? Dat kan! Via de insPiraatie houden we ons netwerk op de hoogte over onze projecten, studio nieuwtjes en meer. Schrijf je in en je bent helemaal bij!