insPiraatie

Wat houdt ons bezig? En wat valt ons op? Laat je inspireren op onze InsPiraatie pagina!

Vijf directe voordelen van een goed merkenpaspoort

Urenlange vergaderingen, verwarrende briefings en oeverloze discussies over hoe je zaken wilt aanpakken binnen je organisatie? Wellicht een bekend fenomeen? Als je er niet voor waakt, kan hier waanzinnig veel tijd in gaan zitten. Tijd die je uiteraard liever spendeert aan creëren en ondernemen. Het wiel keer op keer opnieuw uitvinden, is vanaf nu verleden tijd. Wij vertellen je graag meer over het merkenpaspoort, de heilige graal in de communicatiewereld.

Wat is een merkenpaspoort?

Een merkenpaspoort kun je zien als de identiteitskaart van je organisatie. Hierin leg je je merkidentiteit, je mogelijke archetype, je doelgroep, ambities en de kernwaarden van jouw organisatie vast. Voor het definiëren van je tone of voice en sterktes en zwaktes leent dit beknopte document zich ook uitstekend.

Zelfs als je al een duidelijk beeld hebt van wie je bent en wat je doet, doe je er goed aan het in een merkenpaspoort vast te leggen. Zo weten nieuwe werknemers, partners, klanten of creatieven direct, in één oogopslag wie ze tegenover zich hebben.


Vijf directe voordelen van een goed merkenpaspoort

  • De kern als basis.Keer op keer opnieuw uitleggen wie je bent en waar je voor staat, kan zonder gedegen voorbereiding elke keer tot een ander verhaal leiden. Dat schept verwarring voor de ontvanger. Wanneer je je visie, missie en ambities vastlegt in een merkenpaspoort, maak je concreet en expliciet wie je bent en waar je voor staat. Zo dient dit beknopte document als stevige basis voor al je uitingen en zorg je voor consistentie en herkenbaarheid.
  • Bevordert interne en externe samenwerking.Voor de verschillende afdelingen in je organisatie of voor nieuwe medewerkers kun je het merkenpaspoort gebruiken om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen. Dat zorgt voor consistentie en een duidelijke werkwijze voor alle betrokkenen.In je externe communicatie zorg je met het merkenpaspoort voor een duidelijke tone of voice, een weerspiegeling van je waarden en een consistente uitstraling in al je uitingen. Dat zorgt voor een duidelijke en eenduidige profilering.
  • Onderbouwing voor keuzes.Voor organisaties en merken draait het om het maken van keuzes. Soms lijkt een bepaalde keuze aantrekkelijk, maar mis je een alternatief dat meer in lijn is met je visie waardoor je beter in staat bent je uiteindelijke doelen te realiseren. Een merkenpaspoort kun je als meetlat gebruiken waarlangs je keuzes van je organisatie beter kunt toetsen en beoordelen. Op die manier zijn je keuzes altijd in lijn met je doelen.
  • Briefing document.Het opstellen van een briefing kan een pittige taak zijn. Want wat wil je nu eigenlijk en hoe kun je dat overbrengen? Ook heeft een marketingbureau andere informatie nodig dan een webbouwer of recruitment bureau. In een merkenpaspoort beschrijf je zowel je missie, visie en merkwaarden als de organisatiedoelen en werkwijzen. Zo is het een handige tool voor briefings van creatieven en samenwerkingspartners.
  • Niet steeds hetzelfde wiel uitvinden.Wanneer je je merkenpaspoort scherp neerzet, kun je hiermee zeker vijf jaar vooruit. Dit scheelt ontzettend veel tijd en energie in ontwerpkeuzes, elke keer nieuwe briefings schrijven en steeds opnieuw verzinnen hoe je mensen vertelt wie je bent, wat je doet en waar je voor staat.


Wil jij graag je identiteit weer scherp krijgen?
Benieuwd hoe je dit kunt vertalen in een ijzersterke visuele merkidentiteit? Doe hier de gratis merkcheck!

Studio Piraat is een strategisch ontwerpbureau bestaande uit talentvolle vrijbuiters, creatieve strategen en grensverleggende creatieven. Doorsnee daar doen we niet aan. Vernieuwend en grensverleggend is our middle name. Onze ontwerpen, concepten en strategieën bruisen van passie en plezier. Ook benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen? Check onze website of neem direct contact op.

insPiraatie in de mail?

Wil je ons beter leren kennen? Dat kan! Via de insPiraatie houden we ons netwerk op de hoogte over onze projecten, studio nieuwtjes en meer. Schrijf je in en je bent helemaal bij!