insPiraatie

Wat houdt ons bezig? En wat valt ons op? Laat je inspireren op onze InsPiraatie pagina!

Wat levert een sterke visuele merkidentiteit op?

Waar denk je aan als je langs de snelweg een grote, gele M ziet verschijnen? En een appel met een hap eruit associeer je met? Juist ja. McDonalds en Apple zijn twee voorbeelden van merken met een ijzersterke visuele merkidentiteit. Ook de swoosh van Nike – ja, zo heet-ie echt – koppel je meteen aan het wereldberoemde sportmerk. Wij leggen je graag uit waarom een sterke visuele merkidentiteit zo belangrijk is en wat het voor je organisatie kan betekenen.

 

Visuele merkidentiteit

De Amerikaanse design guru Paul Rand kwam jaren geleden al met de wijze woorden “Design is the silent ambassador of your brand”. En dat is precies waar het bij je visuele identiteit om gaat. Waar je met teksten kunt vertellen waar je onderneming voor staat, gaat het bij de visuele identiteit om de uitstraling van je organisatie of merk; je logo, de wijze waarop je visuals gebruikt en de styling van al je uitingen.

Je visuele identiteit is het visitekaartje van je organisatie en aangezien je vaak maar één kans hebt op een eerste indruk, is het waanzinnig belangrijk om in de buitenwereld het juiste beeld neer te zetten. Een sterke visuele merkidentiteit laat je verhaal zien, het laat zien wie je bent of wilt zijn en waar je voor staat.

Ook benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen? Doe hier de gratis merkcheck!

 

Vijf voordelen van een sterke visuele identiteit

Natuurlijk is wat je zegt, levert of doet van belang. Maar je visuele identiteit is minstens zo belangrijk. Wij geven vijf redenen waarom:

  • Authenticiteit. Met een sterke, eigen visuele identiteit kun je je onderscheiden. Door uit te stralen wie je bent en wat je doet, zorg je voor eigenheid en authenticiteit.
  • Herkenbaarheid. Een visuele merkidentiteit die terugkomt in de gehele organisatie en vertaald wordt naar alle kanalen en middelen zorgt voor consistentie zodat je doelgroep je herkent.
  • Vooruitstrevendheid. Organisaties met een authentieke visuele identiteit vallen op, steken met hun hoofd boven het spreekwoordelijke maaiveld uit én lopen voorop. Je weet dat je visuele identiteit krachtig is als mensen denken “wat zij doen, dat klopt gewoon”.
  • Professionaliteit. Met een consistente en sterke visuele identiteit laat je zien dat je netjes en secuur werkt, oog hebt voor detail én verzorgd werk aflevert. Dat straalt professionaliteit uit.
  • Doelen behalen. Een sterke visuele merkidentiteit helpt je bij het behalen van je organisatiedoelen. En uiteindelijk is dat waar het om gaat.

De vruchten van een visuele merkidentiteit

Een sterke visuele merkidentiteit werpt haar vruchten af. Zo kunnen organisaties met een sterke merkidentiteit hun producten of diensten beter aan de man brengen, hun marktaandeel vergroten in bestaande doelgroepen en nieuwe klantgroepen aanboren. Het helpt om de aandacht te trekken van (potentiële) klanten, wat zorgt voor een groter bereik en meer traffic en leads.

Tenslotte is een sterke visuele identiteit cruciaal voor de groei van je organisatie. Niet alleen vergroot het je zichtbaarheid, maar het is ook bepalend voor het toekomstige succes van je organisatie. Een sterke visuele identiteit helpt je business vooruit.

Heb jij je wel eens afgevraagd of jouw merkidentiteit past bij wat je wilt uitstralen? Ben je herkenbaar en is je merkidentiteit nog anno nu?

Studio Piraat is een strategisch ontwerpbureau bestaande uit strategische creatieven, creatieve strategen en talentvolle vrijbuiters. Doorsnee daar doen we niet aan. Vernieuwend en grensverleggend is our middle name. Onze ontwerpen, concepten en strategieën bruisen van passie en plezier. Ook benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen? Vraag de gratis merkcheck aan of neem direct contact op.

insPiraatie in de mail?

Wil je ons beter leren kennen? Dat kan! Via de insPiraatie houden we ons netwerk op de hoogte over onze projecten, studio nieuwtjes en meer. Schrijf je in en je bent helemaal bij!