Animatie

Onze werkwijze
Leestijd: 4,5 min
Time to read

Woorden schieten tekort. Het proces, concept, product of dienst van je organisatie zit precies in je hoofd, maar de 26 letters van het alfabet beperken je. Je zoekt een manier om de essentie van jouw boodschap op een pakkende en dynamische manier te communiceren. Een pakkende animatie gaat verder waar de beperkingen van tekst stoppen. Lees er op deze pagina alles over de verschillende soorten animaties.

Wat is een animatie?

Een animatie laat stilstaande frames overgaan op één vloeiend, bewegend beeld. Door het aan elkaar monteren van deze frames, ontstaat een korte video - de animatie. Dit is in de vorm van tekeningen, foto’s 2D- of 3D-graphics.

Ben je geboren in de vorige eeuw, dan kun je niet om de bekendste animatie van de Nederlandse tv om: Loeki de Leeuw. Van 1972 tot 2004 bracht deze pop dagelijks een glimlach op miljoenen gezichten tijdens de reclame van de publieke omroep. Door statische beelden achter elkaar te monteren leek de iconische leeuw de grootste avonturen te beleven. Tegenwoordig worden animaties via de computer gemaakt en zetten bedrijven de maximaal 90 seconden van een animatie in om de kijker te vermaken, informeren, overtuigen of te activeren.

2D vs. 3D animaties

Waar je vroeger alleen naar 'platte' tekenfilms keek, zijn de 3D animatiefilms pas sinds eind jaren 90 écht in opkomst. In tegenstelling tot een 3D animatie, bevat een 2D animatie geen diepte. Een 3D animatie leent zich bijvoorbeeld perfect voor je een product dat je van meerdere hoeken wilt belichten of een instructievideo van een apparaat met specifieke handelingen. Ondanks dat beide animaties er anders uitzien op beeld - en ook de techniek erachter anders is, kunnen we voor je organisatie zowel 2D als 3D animaties maken.

Hoe wordt een animatie gemaakt?

Aan de hand van drie stappen maken we je animatie. We lopen ze met je door:

Stap 1: bepalen van het doel en de doelgroep

Voordat je een animatie laat maken, heb je een doel. Op hoofdlijnen zijn er vier type doelen waaraan een animatie bijdraagt:

  • Vermaken: de animatie is bedoeld om de kijker te vermaken
  • Informeren: de kijker een bepaald product, dienst of onderwerp uitleggen
  • Overtuigen: de kijkers proberen te overtuigen van een mening
  • Activeren: je wilt de kijker activeren om een actie uit te voeren

Stap 2: De storyline, script & voice-over bepalen

Zodra de kaders zijn vastgesteld, gaan we de animatie vormgeven. Hierin bepalen we de storyline (verhaallijn), schrijven we het script en bepalen we de tekst voor een eventuele voice-over.

Het blauwe licht lonkt en de hele dag door worden we overvallen door verschillende notificaties, advertenties, social media updates en reels. Daardoor neemt de gemiddelde aandachtsspanne razendsnel af: gemiddeld verliezen mensen na 90 seconden hun concentratie. Wij hanteren daarom die 90 seconden als maximale duur voor een animatie, het liefst nog korter. Gebruik je een voice-over? Hou dan rekening met een maximum aantal woorden, afhankelijk van de kijkduur:

  • 30 seconden = 90 woorden
  • 60 seconden = 160 woorden
  • 90 seconden = 240 woorden

Stap 3: Muziek en (geluids)effecten

Muziek, geluid en de juiste beelden roepen emotie op. Om op te vallen, wil je de juiste snaar raken. Afhankelijk van je doel en doelgroep bepalen we samen de juiste geluiden: een vermakelijke animatie vraagt om opzwepende en vrolijke muziek, terwijl een informerende infographic juist wat rustiger mag zijn. Ook bepalen we in deze fase of het een 2D of 3D animatie wordt. In deze keuzes helpen we je graag en maken we een eerste concept. Vanuit hier passen we zaken aan, voegen we nieuwe ideeën toe en zorgen we ervoor dat de animatie helemaal aansluit op jouw merk.

Een bedrijfsanimatie laten maken door Studio Piraat

Alleen de 26 letters van het alfabet beperken je om een boodschap over te brengen. Een animatie combineert het beste van beeld en tekst en laat je merk spreken. Word opMERKelijk met een animatie van Studio Piraat.

Voordat we aan de slag gaan met dit traject, bijten onze designers zich vast in de materie van jouw organisatie - zodat ze tot in de kern je boodschap begrijpen. Ze stellen vragen, onderzoeken, en graven nóg dieper. Met als doel jouw merk te ontvouwen en gezien te worden door je ideale klant.

We werken vanuit de inhoud, begrijpen deze en leggen de link met je merk. Hierdoor wordt ieder animatie-traject op dezelfde manier aangepakt. Het script en de verhaallijn staan centraal bij een animatie.

Een animatie laten maken

“We’re unfolding brands into remarkable ones" luidt ons credo. Met een animatie die aansluit op je merk, val je op en maak je je organisatie opMERKelijk. Op het gebied van animaties kunnen we onder andere het volgende betekenen:

  • Bedrijfsanimaties
  • Video-animaties
  • 2D- en 3D animaties

Jouw merk wordt ons merk, van hulpvraag tot realisatie. Benieuwd hoe we jouw merk samen versterken?

Veel gestelde vragen over animaties

Wat kost het om een animatie laten maken?

Met een animatie combineer je het beste van beeld en tekst in één animatie. Afhankelijk van je doel, hoeveelheid informatie en complexiteit maken we de begroting. Vanuit de strategie en het concept volgt de eerste visuele indruk. Een goed ontwerp laat het gedachtegoed zien, is concreet, begrijpelijk en universeel.

Werkt een animatie voor mijn bedrijf?

Wil jij bij je ideale klant opvallen, prikkelen en informatie kort en bondig overbrengen? Dan is het antwoord ja. Van detacheerders tot zorginstellingen en van ICT-bedrijven tot gemeenten: wij vertalen complexe informatie naar beeld en geluid.

Welk type animatie past bij mijn organisatie?

Alle animaties hebben één ding gemeen: ze vertalen informatie helder naar beeld én prikkelen. We maken 2D, 3D en andere bedrijfsanimaties voor merken met een verhaal en helpen je graag met de verspreiding ervan.