Infographics

Onze werkwijze
Leestijd: 5 min
Time to read

Het blauwe licht lonkt. Open een willekeurige tijdlijn en je wordt overrompeld met banner-advertenties, foto’s, korte video’s - en willekeurige kattenfilmpjes. Door de populariteit van Instagram, Insta Stories, Reels en video’s neemt onze schermtijd enorm toe en onze aandachtsspanne af. Niemand heeft zin om ellenlange verhalen te lezen - we willen informatie ontvangen die direct en to the point is. Als financieel dienstverlener, gemeente of leverancier in de zorg wil je complexe informatie overbrengen, zonder al te veel poespas. Met infographics wel informeer je de lezer en bied je in één overzicht alle benodigde informatie. Lees er op deze pagina alles over infographics.

Wat is een infographic?

Een infographic - of grafische informatiekaart informeert de lezer door het gebruik van de combinatie tekst en beeld. Het maakt (complexe) materie visueel en geeft eenvoudig uitleg aan je doelgroep. Taaie kost wordt beter inzichtelijk gemaakt en daarmee wordt een boodschap helder vertaald.

7 redenen om infographics te gebruiken voor jouw merk

1 - Je brengt complexe informatie eenvoudig over

Van Big Data tot Clean Mobility: veel B2B-organisaties hebben mooie oplossingen voor hun doelgroep, maar weten dat lastig over te brengen in tekst. Terwijl we met deze partijen aan tafel zitten praten ze gepassioneerd over een specifieke oplossing. Waar woorden tekort schieten, zorgen we met infographics dat die brei aan complexe informatie wordt vertaald naar sprekende beelden.

2 - We onthouden vaak beter wat we zien, dan wat we lezen of horen

‘Het staat op m’n netvlies gebrand’ of ‘ik ben visueel ingesteld’: uitspraken die we roepen, zonder erbij na te denken. Maar er zit een kern van waarheid in: we onthouden vaak beter wat we zien, dan dat we lezen of horen. Infographics vatten informatie op grote schaal samen in enkele afbeeldingen.

3 - Ons brein verwerkt afbeeldingen sneller dan tekst

Wist je dat ons brein afbeeldingen gemiddeld 60.000 keer sneller verwerkt dan tekst? Over een spannend fictieboek doe je misschien dagen of weken om het uit te lezen, terwijl de verfilming hetzelfde verhaal binnen twee uur overbrengt. Je deelt dus méér informatie in een infographic dan dat je met tekst doet.

4 - Je kunt informatie hergebruiken

We zeggen niet dat teksten niet werken. Integendeel: ze zijn de bron voor infographics. Achtergrondinformatie en details kun je in teksten plaatsen. De tekst die je eerder hebt geschreven kun je samenvatten in een infographic. Zo kun je dezelfde informatie hergebruiken en bedien je elk type lezer. Je bespaart tijd terwijl je meer mensen bereikt.

5 - Verbeter je vindbaarheid met een infographic

Je SEO-strategie verbeteren? Voeg een infographic toe! Daarmee bedien je niet alleen iedere lezer - van de geduldige lezer die ieder detail wilt weten, tot de vluchtige websitebezoeker die zoekt naar informatie op hoofdlijnen - je zorgt ook dat je beter gevonden wordt op het specifieke onderwerp. Je SEO-blogs uitbreiden met video, afbeeldingen of infographics maken het gebruiksvriendelijker voor de lezer - iets waar zoekmachines zoals Google veel waarde aan hechten.

6 - Je bereikt meer mensen via verschillende kanalen

Uitgebreide blogs werken goed om een verhaal over te brengen en de vindbaarheid van je pagina’s in de zoekmachines te verbeteren. Maar ze zijn minder geschikt voor de vluchtigheid van social media. Infographics kun je delen via verschillende kanalen, zonder dat dit als plagiaat (zoals bij teksten wel het geval is) wordt gezien. Denk aan social media, een personeelsmagazine of als onderdeel van een (digitale) campagne. Daarnaast worden infographics vaker gedeeld dan normale posts. Misschien gaat jouw baanbrekende infographic wel viral!

7 - Zet je organisatie neer als autoriteit

Kennisondernemers worden een autoriteit door kennis en informatie te delen, wat het belangrijkste doel van een infographic is. Duidelijk maken aan je lezer dat jij de partij bent voor die ene expertise? Deel het in infographics.

De voordelen van infographics voor jouw merk

  • Je zet je organisatie neer als autoriteit
  • Je kunt dezelfde boodschap via meerdere mediums delen
  • Je vertaalt complexe materie naar een helder beeld
  • Je doelgroep onthoudt de informatie beter en verwerkt je informatie sneller
  • Je bereikt meer mensen
  • Je verbetert je vindbaarheid in zoekmachines
  • Val op en word opMERKelijk onder de juiste doelgroep met een infographic
  • Met geanimeerde infographics vergroot je de interactie met de lezer verder

Een infographic laten maken door Studio Piraat

Kom je woorden te kort en wil je je merk laten groeien met infographics? Wij laten de beelden voor zich spreken. Onze designers bijten zich vast in de materie - zodat ze tot in de kern je boodschap begrijpen. Dat doen we door vragen te stellen, te onderzoeken en doorvragen.

Doordat we werken vanuit de inhoud, deze begrijpen en linken met je merk, sluit je visuele boodschap aan op waar jouw organisatie voor staat. Een visuele vertaling is namelijk de volgende stap naar een sterke en complete merkbeleving.

Zo pakken we het aan

  1. Briefing
  2. Onderzoek
  3. Concept
  4. Ontwerp
  5. Technische realisatie
  6. Oplevering


Op het gebied van infographics kunnen we onder andere het volgende betekenen:

  • Infographics voor (personeels)magazines
  • Infographics voor intranet
  • (Geanimeerde) infographics voor je website
  • Infographics met activatie-campagne

Jouw merk wordt ons merk, van hulpvraag tot realisatie. Benieuwd hoe we jouw merk samen versterken?

Veel gestelde vragen over infographics

Wat kost het om een infographic laten maken?

De informatie die jij wilt vertalen naar een infographic is uniek en baanbrekend. Afhankelijk van je doel, hoeveelheid informatie en complexiteit starten de kosten vanaf 1200,--. Vanuit de strategie en het concept volgt de eerste visuele indruk. Een goed ontwerp laat het gedachtegoed zien, is concreet, begrijpelijk en universeel.

Werkt een infographic voor mijn bedrijf?

Heb je specialistische kennis in huis, wil je jezelf neerzetten als autoriteit in je branche en je informatie laagdrempelig overbrengen naar je doelgroep? Dan is het antwoord ja. Van detacheerders tot zorginstellingen en van ICT-bedrijven tot gemeenten: wij vertalen complexe informatie naar beelden.

Welk type infographic past bij mijn organisatie?

Alle infographics hebben één ding gemeen: ze vertalen informatie helder naar beelden. Of het gaat om het communiceren van interne onderzoeksresultaten naar je medewerkers tot het introduceren van een nieuwe instructie onder gebruikers van je app. Op basis van je wensen, huisstijl en kennis zorgen onze designers voor een helder concept waar woorden tekort schieten. We maken statische infographics voor print tot geanimeerde infographics voor website en helpen je graag met de verspreiding ervan.

// Smooth Scroll