Als startend ondernemer is het misschien niet het eerste waar je over nadenkt: het brandbook voor je organisatie. Je wilt in het begin meters maken en de juiste klanten aantrekken. Toch helpt dit brandbook - de bijbel van iedere organisatie - hierbij: het geeft richting aan je interne- en externe communicatie. Op deze pagina vertellen we meer over het nut van een brandbook, de inhoud en onze werkwijze.
Een brandbook - ook wel merkboek of Brand Identity book genoemd - geeft richting aan je merk. Een brandbook is het kloppende hart van je organisatie waarin het verhaal van je merk, van de eerste tot de laatste bladzijde, wordt verteld. Van de kernwaardes van je merk, tot de grafische uitingen (waaronder logo’s) zijn hierin vastgelegd.
Het brandbook is bedoeld voor (toekomstige) werknemers en/of freelancers die te maken hebben met het interne- en externe communicatiebeleid. Dit brandbook geeft inzicht waar de organisatie voor staat en waarom ze doen wat ze doen. Daarnaast zijn er duidelijke regels rondom het gebruik van onder andere lettertypes, de tone-of-voice en beelden.
Vaak wordt het brandbook in één adem genoemd met het huisstijlhandboek. Toch is dit niet helemaal hetzelfde: het huisstijlhandboek is een onderdeel hiervan: daarin worden alle huisstijlregels (onder andere de kleuren van de logo’s en de typografie) vastgelegd. Een brandbook bevat méér dan alleen de huisstijlelementen.
Een brandbook is het recept van jouw organisatie: met de juiste ingrediënten (het merkverhaal, de merkelementen en merksysteem) zorg je voor een uniek sausje over je merk.
Waarom doe je wat je doet? Het merkverhaal is opgebouwd uit het merkideaal, kernwaarden en tone-of-voice. Wat zijn als organisatie je ambities en waar geloof je in? Wat zijn je drijfveren en waarmee onderscheidt jouw merk zich ten opzichte van anderen? In het merkverhaal worden deze vragen beantwoord.
Je weet dat je op de snelweg in de spits maximaal 100 km/u mag rijden. Omdat er duidelijke regels zijn. Dat werkt in het het merkverhaal hetzelfde: hierin staan de basisregels voor de interne- en externe communicatie opgesomd. Zo schep je duidelijkheid en draag je als organisatie consistentie uit.
De merkelementen zijn de visuele bouwstenen. Waarom jouw hersenen één vinkje, grote gele M en appeltje direct aan het juiste merk koppelen? Omdat bedrijven zoals Nike, Mac Donalds en Apple een duidelijke merkidentiteit hebben. De merkelementen bestaan uit het logo, kleurenpallet, typografie en grafische elementen.
Het merksysteem is vooral bedoeld voor de designer van je organisatie. Het bestaat uit de lay-out grid, vlakverdeling, compositie en regels. Het modulaire grid, de vlakverdeling en de compositie vertellen hoe alle onderdelen samenkomen. Het systeem zorgt voor een consistente uitstraling, maar maakt het vooral makkelijk om nieuwe uitingen op te maken.
Heb je een duidelijke visie maar krijg je het niet goed overgebracht naar je medewerkers? Raak je net niet de juiste snaar bij potentiële klanten en wil je je herkenbaarheid van je merk vergroten? Onze specialisten bijten zich vast in de materie - zodat ze tot in de kern je boodschap begrijpen. Dat doen we door vragen te stellen, te onderzoeken en doorvragen.
Doordat we werken vanuit de inhoud, deze begrijpen en linken met je merk, sluit je visuele boodschap aan op waar jouw organisatie voor staat. Een visuele vertaling is namelijk de volgende stap naar een sterke en complete merkbeleving. Het resultaat hiervan is een brandbook dat jouw merk versterkt. Samen maken we je merk opMERKelijk.
Jouw merk wordt ons merk, van hulpvraag tot realisatie. Benieuwd hoe we jouw merk samen versterken?
Het recept van een salade kost je misschien 10 minuten van je tijd, terwijl een volledig kerstdiner koken de hele dag in beslag neemt. Dat geldt ook voor het ontwikkelen van je brandbook. Is er al een bestaande merkidentiteit of moet deze nog ontwikkeld worden? Afhankelijk van de wensen en complexiteit maken we hiervoor een prijs op maat.
Wil jij dat potentiële klanten automatisch een link leggen met je merk door alleen maar je logo, huisstijlkleuren of schrijfstijl te herkennen? Dan is het antwoord ja. Met een brandbook leg je niet alleen je grootste ambities vast en geef je een leidraad aan je werknemers: je zorgt ook voor consistentie in je communicatie-uitingen.
Een brandbook is het kloppende hart van je merk en brengt idealen, kernwaarden, de tone-of-voice, grafische elementen en logo samen in één document: de bijbel van je organisatie. Juist door de losse onderdelen die je al hebt te bundelen in dit document creëer je herkenbaarheid en eenheid binnen je merk. Van publieke instellingen tot commerciële bedrijven: we hebben in verschillende sectoren ervaring bij het maken van brandbooks.