Een groot deel van je doelgroep bevindt zich online. Tegelijkertijd ontvangen zij een overload aan constante prikkels. Voor jouw merk wil je maar één ding zijn: een scroll stopper. Op welke manier jouw ideale klant met je merk in aanraking komt - via zoekmachines, op Youtube of social media - je wilt kort de aandacht grijpen. Met een sterk en triggerend digital design laat je de duim van je ideale klant een nanoseconde zweven: net genoeg om de aandacht te pakken.
Een digital design is de digitale uitwerking van je visuele merkidentiteit. De letterlijke vertaling is ‘digitaal ontwerp’ en hierin komen alle elementen samen om je doelgroep te activeren, informeren, overtuigen of te vermaken. Om je merk opMERKelijk te maken, wil je eenheid uitdragen in al je (digitale) communicatie. Daarom kunnen we digital designs maken voor de volgende communicatiemiddelen:
Wat hebben McDonald’s, Coca-Cola en Nike met elkaar gemeen? Bijna iedereen kent hun merk. Niet omdat de producten zo vooruitstrevend zijn, maar omdat het merk sterk gepositioneerd is. Van de merkpositionering tot structuur en digitale communicatie: alles is naadloos op elkaar afgestemd. Bij een digital design is het belangrijk dat het ontwerp aansluit bij het merkpaspoort, de tone of voice en beeldconcept. Onze designers gaan aan de slag met een digital design aan de hand van de volgende stappen:
Wat wordt er gevraagd? Wat is het doel van het digital design en waarvoor wordt het gemaakt?
Voordat we aan de slag gaan met dit traject, bijten onze designers zich vast in de materie van jouw organisatie - zodat ze tot in de kern je boodschap begrijpen. Ze stellen vragen, onderzoeken, en graven nóg dieper. Met als doel jouw merk te ontvouwen en gezien te worden door je ideale klant. Is er al een duidelijke merkpositionering of merkpaspoort, of moet dat eerst worden gemaakt?
Op basis van de bovenstaande stappen wordt een concept van het digital design gemaakt.
Het eerste ontwerp ziet het levenslicht.
Zodra alle partijen helemaal tevreden zijn over het ontwerp en het sluit volledig aan op de merkidentiteit én gebruikerswensen, wordt de technische realisatie uitgevoerd. We starten dan met het maken van je website, uitwerken van je digitale magazine of een van de andere mogelijke online middelen waar jij het verschil mee kunt maken.
Het digital design wordt opgeleverd en is klaar om als scroll stopper te dienenen de aandacht van je ideale klant te grijpen.
Een website is zoveel meer dan een online visitekaartje. Het moet de gebruiker inspireren en uiteindelijk laten converteren. Daarom is het belangrijk dat je website gebruiksvriendelijk is en een functioneel ontwerp heeft. De juiste compositie, navigatie, structuur en informatieverwerking zijn in het ontwerp enorm van belang. De navigatiestructuur en wireframes zijn de blauwdruk van je uiteindelijke website.
Een offline magazine is een perfecte aanvulling op je online middelen, waardoor je crossmediaal communiceert. Daarnaast worden magazines steeds vaker online gepubliceerd. Of het gaat om een commercieel- of bedrijfsmagazine: hiervoor kunnen we het digital design maken.
Een animatie laat stilstaande frames overgaan in één vloeiend, bewegend beeld. Door het aan elkaar monteren van deze frames, ontstaat een korte video - de animatie. Dit is in de vorm van tekeningen, foto’s, 2D- of 3D-graphics. Waar de 26 letters van het alfabet je beperken, kun je met een animatie beeld en tekst combineren om je lezer te informeren, vermaken, activeren of inspireren.
Een infographic - of grafische informatiekaart informeert de lezer door het gebruik van de combinatie tekst en beeld. Het maakt (complexe) materie visueel en geeft eenvoudig uitleg aan je doelgroep. Taaie kost wordt beter inzichtelijk gemaakt en daarmee wordt een boodschap helder vertaald.
Waarschijnlijk heb je een overvol brein en talloze goede ideeën om je boodschap naar buiten uit te dragen. Onze merkstrateeg en designers wekken die ideeën tot leven. Wil je je ideale klant prikkelen en de online interactie versterken? Kies voor een digital design van Studio Piraat.
We werken vanuit de inhoud, begrijpen deze en leggen de link met je merk. Hierdoor vertalen we jouw hersenspinsels tot een design dat aansluit op jouw merk en identiteit.