Je merk is meer dan alleen de visuele uitstraling. Het moet je doelgroep raken en een blijvende (positieve) indruk achterlaten. Als je succesvol wilt zijn. Grote merken verkopen geen product, ze verkopen een ervaring. Zo straalt Coca-Cola een warm samenzijn met vrienden en familie uit in hun commercials. Met Spotify heb je de juiste muziek of podcast binnen handbereik en Starbucks biedt een 'bakkie troost' bij jou in de buurt. Dat noemen we ook wel merkbeleving: de percepties, gevoelens, emoties en associaties die jouw ideale klant bij je merk heeft. Experience design is daarbij een belangrijk onderdeel en draagt die boodschap visueel uit. Lees er op deze pagina alles over.
Experience design omvat alle aspecten van je merk. Denk aan de visuele identiteit, de tone of voice en de positionering. Met experience design wek je je merk als het ware tot leven en bied je je gebruiker een optimale ervaring (‘user experience’).
Experience design kan je toepassen op de vormgeving van je website voor een positieve gebruikerservaring, door het gebruik van bepaalde visuals op social media om bij de juiste doelgroep op te vallen of bij het gebruik van specifieke kleuren in de verpakking van je product. Het is belangrijk dat alle touchpoints een consistente merkbeleving bieden en bijdragen aan de merkidentiteit. Zorg daarom eerst voor een duidelijke merkstrategie voordat je start met experience design.
Sterke merken raken de juiste snaar bij hun gebruikers. Ze verkopen niet hun product, maar bieden een oplossing voor een probleem. Na een lange vlucht heb je helemaal geen zin om aan te sluiten aan een lange wachtrij bij de taxi’s. Om vervolgens onduidelijkheid te hebben over de exacte locatie en de prijs. Rijdt de taxi op de meter en hoe weet je zeker dat de chauffeur niet een extra blokje om rijdt? Uber speelt daar slim op in door in de voetsporen van hun gebruikers te treden. Je bestelt online je eigen taxi, geeft direct aan op de kaart waar je moet zijn en je weet wat je betaalt voor die rit.
Een goed merk leeft zich in in de problemen van de bezoeker, biedt hiervoor een oplossing én straalt dit uit. Met bepaalde technieken wordt deze ervaring overgedragen op de gebruiker en ervaart deze gemak in het gebruik en herkenbaarheid van het merk. Met deze principes passen wij experience design succesvol toe in de praktijk. Hoe we dat aanpakken, leggen we in 4 stappen uit.
Uber ontstond na een tekort aan taxi’s en frustraties van gebruikers. Netflix bood een alternatief op de analoge tv met een gepersonaliseerd aanbod. Voordat zij hun producten lanceerden, hadden zij uitgebreid onderzoek gedaan. Weet wie je ideale klant is en welke problemen, uitdagingen, frustraties, wensen en behoeften deze ervaart.
Een succesvol experience design begint bij de basis: een duidelijke merkstrategie. De positionering, merkarchitectuur, merkbelofte en visuele identiteit zijn het fundament voor je ontwerp.
Wil je opvallen met je verpakking in de schappen? Moet de website converterend zijn of wil je opvallen op social media? Bepaal het doel van je ontwerp.
Staat de basis? Dan kan onze designer inhoudelijk aan de slag met het ontwerp. Op basis van het doel wordt hierop ingespeeld. Een goed design speelt in op emoties, raakt de juiste snaar, sluit aan op de merkidentiteit, is duidelijk en relevant.
Niet vanuit onderbuikgevoel, maar op basis van expertise, onderzoek en karaktereigenschappen van je merk in de spotlights zetten? We werken vanuit de inhoud, begrijpen deze en leggen de link met je merk. Zo weet je zeker dat jouw doelgroep zich identificeert met jouw merk. Met experience design maken we jouw merk opMERKelijk. “We’re unfolding brands into remarkable ones" is niet voor niets ons credo.