Jij bent je merk niet gestart om puur geld te verdienen. Je had een frustratie, zag een kans of miste een beter alternatief. Jij wilt bijvoorbeeld een duurzaam merk voeren. Meer transparantie bieden of een tegengeluid bieden op de piraten die actief zijn in je branche. Vanuit een innerlijke drijfveer ben je gestart en je wéét dat veel mensen behoefte hebben aan deze nieuwe, hogere standaard in de markt. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw hersenspinsels en gedachten duidelijk worden overgebracht naar je ideale klant? Met een sterke merkpositionering: de visuele vertaling van jouw merkstrategie. Op deze pagina vertellen we er graag meer over.
Hoe wil jij dat jouw ideale klant jouw merk herinnert? Merkpositionering is de manier waarop een merk zich in het hoofd van de consument positioneert ten opzichte van andere merken binnen jouw markt. Een goede merkpositionering past bij je organisatie, raakt de juiste snaar bij je ideale klant, vergroot de klantloyaliteit, neemt een duidelijke positie in de markt in en zorgt voor meer herkenning. Je merkpositionering is onderdeel van je totale merkstrategie.
Veel bekende merken roepen direct een associatie bij je op. Bij Nike denk je misschien aan sportiviteit en rennen, bij Apple aan luxeproducten en Lidl aan goede prijs/kwaliteitverhoudingen. Alle grote, succesvolle merken hebben een duidelijke merkpositionering. Wil je uitgroeien tot een succesvol merk, dan is merkpositionering een essentieel onderdeel van je merkstrategie. Ook als je ambities misschien minder groot zijn als die van Apple of Nike. We zetten de voordelen van een sterke positionering op een rijtje:
Het is niet de vraag of, maar hoe je je merk wilt positioneren. Wat moet de eerste associatie met jouw merk zijn? Je merkpositionering is een onderdeel van je totale merkstrategie. In 4 stappen vertellen we hoe je de positie van je merk bepaalt en hoe je dit communiceert naar je doelgroep:
Je hebt een duidelijke visie voor ogen. Voordat we de diepte induiken, is het eerst belangrijk om te bepalen waar je merk voor staat. Wie is je doelgroep? Op welke behoeften speel je in en wat maakt jou uniek ten opzichte van de concurrent? Een goed positioneringstraject begint bij het scherpstellen van de vraag.
Toekomstige merken communiceren op basis van inhoud. We onderzoeken, houden branding-sessies en stellen kritische vragen. Met als doel je merk duidelijk te positioneren in de markt. Naast de merkpositionering zijn ook je merkbelofte, merkessentie en visuele identiteit belangrijk om vast te leggen. De positionering van je merk valt of staat met deze zaken.
Om consistent te communiceren, is het belangrijk om spelregels te bepalen. Lettertypes, de tone of voice, type visuals en kleuren worden vastgelegd in verschillende documenten. Denk aan een merkpaspoort, brandguide en templates. Zo word jij de specialist van je eigen merk en kun je altijd consistent communiceren naar je doelgroep.
De regels zijn bepaald, tijd om het spel te spelen! Samen met jou laten we de rest van de wereld, of in ieder geval jouw ideale klant, kennis maken met je (vernieuwde) merkpositionering. Bijvoorbeeld door middel van een rebranding van de website of het creëren van verschillende uitingen zoals animaties, magazines en infographics.
Je merk is zoveel meer dan een naam, logo en bepaald kleurgebruik. Het is een begrip waar je ideale klant zich mee wilt associëren. Mits je het goed aanpakt. Met een positioneringstraject van Studio Piraat neem jij een duidelijke plek in de markt in en vorm jij het beeld van je merk in het hoofd van je ideale klant. Klaar om die richting op te koersen?