De springende poema, de drie strepen en het welbekende vinkje. We hebben het over de beeldmerken van Puma, Adidas en Nike. De kans is groot dat, als je deze beeldmerken ziet, je het merk automatisch herkent. Dat is wat een goede huisstijl doet. En ondanks dat je misschien niet dezelfde ambities hebt als deze beursgenoteerde bedrijven - een sterke huisstijl is enorm belangrijk. Op deze pagina vertellen we je er meer over en kun je jouw huisstijl ontwerpen samen met onze designers.
De huisstijl van een bedrijf wordt ook wel de visuele identiteit genoemd. Het omvat alle grafische ontwerpen zoals het logo, beeldmerk, de kleuren, het lettertype en de vormen. Een goede huisstijl zorgt ervoor dat je organisatie herkenbaarheid oproept bij de ideale klant.
Kleuren worden geassocieerd met emoties en kenmerken. Ook al hebben we het niet door, onbewust hebben we een oordeel klaar wanneer we bepaalde kleuren zien. Rood motiveert en staat voor passie, blauw geeft rust en geel staat voor focus, optimisme en zelfvertrouwen. Kies dus niet kleuren voor je website of logo alleen op basis van persoonlijke smaak, maar denk ook na wat je wilt uitstralen.
Je herkent het vast wel als je thuis gaat klussen: je komt thuis met je favoriete verfsoort, maar op de muur ziet het er heel anders uit. Dat geldt ook voor de kleuren in je huisstijl: op je beeldscherm kan die ene, mooie groen kleur heel anders uitpakken dan op papier. Voordat je de definitieve kleuren kiest, test het eerst uit op álle materialen en communicatie-uitingen.
Veel organisaties hebben de neiging om te veel informatie in hun logo te zetten. Maar net zoals veel andere zaken in het leven, geldt ook hier: less is more. Een logo is geen volledig boekwerk waarin je alles over je organisatie wilt delen, maar moet een simpel beeldmerk zijn dat herkenbaarheid oproept.
Zeggen wij ‘Just Do It’, dan weet jij waarover we het hebben: de slogan van Nike. Simpel, herkenbaar en allesomvattend. Een slogan zorgt voor herkenbaarheid, maar hou het kort en krachtig.
Wist je dat letterafstand en lettertype van grote invloed zijn op de totale huisstijl? We hoeven je niet te vertellen dat Comic Sans MS niet het beste lettertype is om te gebruiken voor jouw organisatie. Maar ook kleinere verschillen, zoals te weinig afstand tussen letters kan zorgen voor te veel prikkels en een rommelige uitstraling.
Grote merken zoals McDonald’s en Nike zijn niet groot geworden omdat een van hun medewerkers de huisstijl op de zolderkamer in elkaar knutselde. Een goede designer kent de ins- en outs op het gebied van huisstijl-design en helpt je met het maken van de juiste keuzes. Ook al heeft jouw organisatie misschien niet dezelfde ambities vergeleken met deze beursgenoteerde bedrijven, je wilt wel opgeMERKt worden door je ideale klant.
We behandelen jouw merk alsof het ons eigen merk is. In deze fase formuleren we de vragen bepalen we de beloning na de finish: het einddoel. In dit geval is dat een huisstijl maken, die je verder brengt in het behalen van al je ambities.
Heeft je organisatie al een vlijmscherpe merkstrategie of is het zaak om hiermee eerst aan de slag te gaan? Merken van morgen communiceren namelijk vanuit de inhoud. Aan de hand van op maat gemaakte onderzoeken, branding sessies en gesprekken creëren we desgewenst een overtuigende merkstrategie en beleving
Consistentie is key voor de herkenbaarheid van je merk. Aan de hand van een merkpaspoort, brandguide en templates wordt je huisstijl bewaakt en heb je alle tools om zelfstandig merkspecialist te zijn van jouw merk. Ook als we even niet in de buurt zijn. Vanuit hier kunnen we aan de slag je huisstijl en merk uit te dragen naar de buitenwereld. Dat doen we aan de hand van brand communication en brand activation.
Klaar om op te vallen, herkenbaarheid onder je doelgroep te vergroten en te prikkelen met een opMERKelijke huisstijl? Onze merkstrateeg en designers wekken jouw ideeën tot leven. We werken vanuit de inhoud, begrijpen deze en leggen de link met je merk. Hierdoor vertalen we jouw hersenspinsels tot een design dat aansluit op jouw merk, identiteit en doelgroep.