Je kunt ervoor kiezen om ‘op z’n Napoleons’ de zeeën te bevaren en per ongeluk op een stuk land te stuiten. Wil je efficiënt te werk gaan en je einddoel behalen? Dan is het slimmer om eerst de strategie, je koers, te bepalen. Met ons merkstrategie bureau zetten we koers richting jouw einddoel: het voorkeursmerk worden voor jouw ideale klant. Lees hier hoe we dat aanpakken.
Waarom geven consumenten de voorkeur aan Coca-Cola boven Pepsi, Apple boven Samsung en Nikes boven Sketchers - ondanks dat je er meer voor betaalt? Over smaak en kwaliteit valt te twisten, maar het is geen toeval dat deze merken bij velen een duidelijke voorkeur hebben. Dat komt door een ijzersterke merkstrategie: deze merken spelen in op emotie en het geeft consumenten het idee dat ze kiezen voor een betere kwaliteit en luxe. Ook al zijn de ambities van jouw merk niet zo hoog als die van Coca-Cola, Apple of Nike, ons merkstrategie bureau zorgt er samen met jou voor dat jouw merk een voorkeursmerk wordt. Wij maken gewone merken, opmerkelijk.
JBetere features of een goede reputatie wegen niet altijd op tegen een hogere prijs. Hoe krijg je je ideale klant zo ver om te kiezen voor jouw (duurdere) producten? Door ervoor te zorgen dat jouw merk de meest logische keuze is. De klant ontwikkelt een voorkeur door middel van een sterke merkstrategie die inspeelt op emoties en de behoefte van je klant.
Word de flamingo onder de grijze duiven. Niet letterlijk, want onderscheidend vermogen betekent niet dat je het meest opvalt of je boodschap hard van de daken schreeuwt. Je wilt behoeftes vervullen die je concurrent niet vervult. Je bent aanwezig in een niche of raakt die ene, gevoelige snaar. Met een goede merkstrategie breng je die boodschap over naar je ideale klant.
Zodra je klanten aan je hebt gebonden met die ijzersterke merkstrategie, blijven ze vaker trouw aan je merk. Iemand die alle Apple-producten heeft (en deze met elkaar heeft gesynchroniseerd) zal niet snel overstappen op een ander merk zoals Samsung.
Apple straalt luxe uit. En ondanks dat de meeste mensen een telefoon gebruiken om te surfen, bellen en appen - iets wat alle smartphones kunnen, zijn we toch vaak bereid om voor een iPhone meer te betalen. Door een sterke merkstrategie neer te zetten kun je meer voor je producten vragen en dus meer winst per product maken.
Aanbevelingen van anderen is het krachtigste marketingmiddel ter wereld. Ontvang jij een aanbeveling over een specifiek merk, dan ben je eerder geneigd hiervoor te kiezen. Worden je klanten ambassadeurs, dan kan daar geen advertentiebudget tegenop. Dat krijg je alleen als je een duidelijke merkpositionering, merkbelofte en duidelijke boodschap uitstraalt. Kortom: een sterke merkstrategie helpt je op verschillende vlakken om jouw merk te laten groeien en opmerkelijk te maken.
Iedere merk is uniek en vraagt om een aanpak op maat. Daarom ontwikkelen we graag samen met jou een merkstrategie die past bij het DNA van je merk. Dat doen we door niet uit te gaan van het onderbuikgevoel, maar op basis van expertise, data en onderzoek een merkstrategie te formuleren. Verdient jouw merk een plek in de spotlights? Kies voor merkstrategie bureau Studio Piraat in Den Haag.