Je bent niet met een merk gestart om puur geld te verdienen. Je zag een kans, ervaarde een frustratie of miste een beter alternatief. Een gat waar jij op inspringt in de markt. Je biedt meer transparantie, focust volledig op duurzaamheid of lost een probleem op. Die drijfveren zijn datgene waar je merk om draait: de merkessentie.
De merkessentie is de kernboodschap van je merk. Wat zijn de normen en waarden? Hoe wil je het leven van je ideale klant - of de wereld - een stukje mooier maken? De merkessentie is vaak kort en krachtig geformuleerd en communiceert op een begrijpelijke manier waar het merk voor staat. Het ontstaat uit je merkwaarden en positionering. Daarmee bouw je een voorkeursmerk op voor je ideale klant. Mits je het goed aanpakt. Op deze pagina vertellen we je meer over het creëren van een merkessentie voor jouw brand.
De Duitse degelijkheid van Volkswagen: voor dit merk staat veiligheid voorop en is de belangrijkste kernwaarde (merkessentie) van het bedrijf. Een consument koopt een bepaald merk vaak niet op basis van de functionaliteiten, maar op basis van een bepaalde boodschap, ervaring of status die het product met zich meebrengt. Duidelijke kernwaarden voor jouw merk formuleren heeft de volgende voordelen:
Een consument geeft liever geld uit aan een bekend in plaats van onbekend merk. Daarom is het belangrijk om die duidelijke plaats in te nemen in de markt en dit te communiceren naar je ideale klant. Op die manier creëer je die herkenbaarheid en bouw je langdurige relaties op met je merk.
De merkessentie is slechts een onderdeel van je totale merk. Op basis van 4 stappen zetten we jouw merk in de spotlights en communiceren we waar jouw merk voor staat.
Voordat we dieper ingaan op de details, is het belangrijk om eerst de kernwaarden van je merk te bepalen, aangezien jij een duidelijke visie hebt. Hierbij is het essentieel om te bepalen wie je doelgroep is, welke behoeften zij hebben en wat jouw unieke waardepropositie is. Een succesvol positioneringstraject begint met het scherpstellen van deze vragen in de ‘brand discovery’-fase.
De sterkste merken communiceren op basis van inhoud. Daarom doen we uitgebreid onderzoek, organiseren we branding-sessies en stellen we kritische vragen om die inhoud helder te krijgen. Op basis hiervan kunnen we samen de merkstrategie bepalen.
Bij consistente communicatie horen duidelijke kaders. Lettertypes, de tone of voice, type visuals en kleuren worden vastgelegd in een merkpaspoort, brandguide en templates. Zo word jij de specialist van je eigen merk en kun je altijd consistent communiceren naar je doelgroep. Ook als wij even niet in de buurt zijn.
Tijd om je merk opmerkelijk te maken. Door je merk te communiceren met de hele wereld - of in ieder geval jouw ideale klant - zet je je merk in de spotlights. Bijvoorbeeld door middel van een rebranding van de website of het creëren van verschillende uitingen zoals animaties, magazines en infographics. Samen dragen we de kernwaarden van jouw merk uit met als doel meer merkbekendheid.
Je merk is zoveel meer dan een naam, logo en bepaald kleurgebruik. Het is een begrip waar je ideale klant zich mee wilt associëren. Mits je het goed aanpakt. Met een merktraject - waar de merkessentie onderdeel van is - van Studio Piraat neem jij een duidelijke plek in de markt in. Klaar om richting succes te koersen?