Een behoorlijk statement, maar niet zonder reden. Er zijn verschillende redenen waarom sommige merken niet meer weg te denken zijn waar andere komen en gaan. Veel van deze redenen zijn terug te leiden naar een merkpaspoort. Dit is waarom een merkpaspoort niet langer een optie is, maar een essentiële basis voor je merk.
Het is gelukkig eenvoudig om hem op te stellen voor je eigen merk en wij helpen je er natuurlijk graag bij. De kunst zit hem het feit dat je je eigen paspoort niet gaat vervalsen. ;) Met een merkpaspoort verwijzen we naar een document waarin duidelijk omschreven staat waar jouw merk voor staat. Dit biedt jou als merk duidelijkheid in hoe je communiceert met je doelgroep, hoe je als merk moet handelen in verschillende situaties, dit helpt je met groeien. Het merkpaspoort speelt in op zes verschillende aspecten.
Hoe kan de doelgroep weten of ze jou een goed merk vinden als jij als merk niet eens weet wie je bent of waar je voor staat? Niet. Heel simpel. Daarom is het zo belangrijk als merk om goed te definiëren waarvoor je staat en waarom je bestaat. Een sterke positionering definieert waar een merk voor staat, wat het biedt en wat het uniek maakt ten opzichte van concurrenten. Dit helpt de doelgroep om sneller te begrijpen wat ze mogen verwachten.
Wat voortvloeit uit een sterke positionering is dat je merk herkenbaar wordt en een onderscheidend beeld krijgt in het hoofd van je doelgroep. Dit vergroot de kans dat mensen het merk onthouden en herkennen tussen de vele andere keuzes op de markt. Dit biedt de kans voor je doelgroep om met je merk te binden.
Vertrouwen opbouwen met je doelgroep is erg lastig. Maar iets wat keer op keer effect heeft is consistent zijn. Als een merk onvoorspelbare dingen gaat doen ga je het minder vertrouwen en breekt de relatie die je met de doelgroep hebt vrij snel af. En om die relatie als merk dan weer op te bouwen is erg lastig, het vertrouwen is dan weg en keert niet snel weer terug. Stel je voor Volvo, één van de veiligste auto merken ter wereld, brengt opeens een auto op de markt die een stuk minder veilig is en waar dus veel ongelukken mee gebeuren. Zie je Volvo dan nog steeds als veilig merk? Waarschijnlijk niet. Ook al zouden ze snel met de productie van die auto stoppen. Het gevoel van onveilige auto’s zal niet snel wegzakken bij hun doelgroep. Maar omdat ze continu veilige auto’s op de markt brengen, zie je ze als veilig en kun je erop vertrouwen dat al hun auto’s erg veilig zijn.
Een goed gepositioneerd merk spreekt niet iedereen aan. En dat zou je als merk ook nooit moeten willen proberen. Met een goede positionering spreek je dus slechts een bepaalde doelgroep aan. Hoe sterker de positionering, hoe specifieker de doelgroep en hoe meer betrokken en loyaler de doelgroep zal zijn.
Een heldere positionering fungeert als een kompas bij het maken van keuzes. Past dit wel of niet bij ons merk? Het zorgt ervoor dat alle nieuwe inspanningen, mensen, producten en diensten in lijn zijn met de kernwaarden en de essentie van het merk.
Trends komen en gaan. Iedereen wilt er op springen, sommigen lukt het en anderen niet. Voor alle bedrijven zijn trends altijd lastig. Een goed gepositioneerd merk is minder vatbaar voor tijdelijke trends en veranderingen in de markt. Het behoudt zijn relevantie omdat het gebaseerd is op diepere waarden, het brengt alles terug tot de essentie. Vanuit deze essentie kan een sterk merk altijd een relevante vertaling maken in de huidige tijdgeest, dit noemen we een positionering.
Read More
Type form
Our cases