Merkbelofte

Onze werkwijze
Leestijd: 3 min
Time to read

Een autofabrikant die veiligheid garandeert. Een beautyproduct dat huidveroudering vertraagt. Of een frisdrank die minder suikers aan hun blikjes toevoegt, zonder in te leveren op smaak. Merken doen iedere dag beloften en het is een van de redenen waarom een consument de voorkeur geeft aan een specifiek merk. Dit noemen we de merkbelofte. Hoe zorg je dat jouw merk de voorkeur krijgt en wat is jouw belofte? We vertellen er meer over op deze pagina.

Wat is een merkbelofte?

Met een merkbelofte (of brand promise) beloof je je klanten een bepaald resultaat of specifieke ervaring. Het is bedoeld om het vertrouwen en de loyaliteit van de klant te winnen en zich daarmee in een voorkeurspositie te wringen bij de ideale klant.

Belofte maakt schuld. Daarom is een goede merkbelofte relevant, onderscheidend en geloofwaardig. Het moet de behoeften en wensen van de klant aanspreken en uniek zijn ten opzichte van de concurrent.

Hoe ontstaat de merkbelofte?

Voor veel organisaties is het lastig om een merkbelofte te formuleren. De merkbelofte is niet even een hersenspinsel dat je op een A4’tje krabbelt en vervolgens uitdraagt. Het vormt de rode draad van je organisatie. Die beloftes wil je nakomen én consistent de juiste en dezelfde boodschap naar buiten brengen. Daarom is het belangrijk dat de merkbelofte aanslaat op de rest van je merkstrategie. In 3 stappen formuleren we de merkbelofte van een merk:

Stap 1: Onderzoek

Onderzoek is het fundament van je merkstrategie - dat waar je merkbelofte onderdeel van is. Wanneer wij onderzoek naar het merk van onze klanten doen, behandelen we het merk alsof het ons eigen merk is. We bijten ons vast in de materie, krijgen inzicht in de markt, klanten en concurrentie. We onderzoeken, houden branding-sessies en stellen kritische vragen. Met als doel de onderste steen boven te krijgen. Deze input gebruiken we op een later moment om de merkbelofte vorm te geven. 

Stap 2: Bepaal de kernwaarden

De kernwaarden van je organisatie bepalen waar je merk voor staat. Voorbeelden van kernwaarden zijn bijvoorbeeld integriteit, respect, verantwoordelijkheid, eerlijkheid, betrouwbaarheid, samenwerking, innovatie, duurzaamheid, diversiteit en inclusie. Samen bepalen we de kernwaarden die aansluiten op je merk en de behoeften van je ideale klant. Een kernwaarde van Volvo is bijvoorbeeld kwaliteit en degelijkheid. Hun merkbelofte luidt daarom: ‘Volvo. For life’.

Stap 3: Beschrijf je merkbelofte

Een merkbelofte voor jouw merk ontwikkel je in een korte zin die de kernwaarden samenvat en een belofte doet aan de ideale klant. De belofte moet relevant, onderscheidend en geloofwaardig zijn. En het allerbelangrijkste: je moet de merkbelofte kunnen waarmaken met je product of dienst. 

Je merkbelofte als onderdeel van een sterke merkstrategie

Je merkbelofte is slechts een onderdeel van je totale merkstrategie om een succesvolle organisatie neer te zetten. Je wilt met je merk opgemerkt worden bij de juiste mensen. Onze merkstrategie bestaat uit de volgende onderdelen:

Je merkstrategie formuleren met Studio Piraat

Je merk is zoveel meer dan alleen een belofte, logo of lettertype. Met een merktraject – waar de merkbelofte onderdeel van is – van Studio Piraat neem jij een duidelijke plek in de markt in. Klaar om richting succes te koersen?