Waar je twee decennia geleden voorop liep als je bedrijf een website had, is dat nu wel anders. Open je browser, sociale tijdlijn of mailbox en je wordt overspoeld met nieuws, marketingboodschappen en promoties. Als merk moet je méér bieden dan een scherpe aanbieding of gelikte marketingboodschap.
Wat maakt een merk opmerkelijk? Een ijzersterke strategie, duidelijke positie in de markt en communicatie die daarop aansluit. Alleen een goede tekst of opvallende banner is niet voldoende. Grafisch design gaat verder dan dat: het is een verlengde van jouw marketingboodschap, biedt herkenbaarheid en raakt de juiste snaar. Omdat het fundament van je merk goed is. Op deze pagina vertellen we je meer over grafisch design en hoe je hiermee je merk laat opvallen.
Grafisch design - ook wel grafische vormgeving of graphic design genoemd is een belangrijk onderdeel in de visuele communicatie van je merk. Het doel is om een boodschap effectief over te brengen naar je doelgroep. Met gebruik van de juiste kleuren, het juiste lettertype, vormen, afbeeldingen en de compositie ervan. Het is belangrijk om dit in lijn met de huisstijl te doen, zodat er herkenbaarheid ontstaat.
Vaak koppel je in gedachten een marketingboodschap al automatisch aan een merk. “Just Do It”, "I'm Lovin It", "Finger Licking Good" en "Because You're Worth It" zijn bekende slogans die geen verdere toelichting nodig hebben. Deze merken hebben veel geïnvesteerd in visuele merkidentiteit en communicatieboodschap, waardoor de herkenbaarheid enorm is. Grafisch design speelt daar een belangrijke rol in. De elementen uit de huisstijl worden meegenomen waardoor je meteen weet wat er wordt bedoeld.
Dat is natuurlijk ook jouw doel: om die herkenbaarheid te krijgen bij jouw doelgroep en op te vallen. Misschien in het klein, omdat je ambities iets minder groot zijn. Je kunt grafisch design inzetten voor het opzetten van je merk of het lanceren van een (online) campagne. Het is dus eerst belangrijk om te bepalen met welk doel je grafisch design inzet.
Veel merken schakelen te laat een grafisch designer in. De website is al bijna live, maar er moet nog even een persoonlijk ‘sausje’ overheen gegoten worden. Daarmee wordt de plank misgeslagen en sluit het ontwerp niet naadloos op elkaar aan.
Je haalt juist het meeste uit jouw boodschap, campagne of uiting als je een grafisch designer vanaf het allereerste moment betrekt bij jouw plannen. Deze vormgever helpt jou namelijk bij het creëren van je merkidentiteit en bepaalt - op basis van de eigenschappen van je merk - de uitstraling en de visuele identiteit. Op het gebied van grafische vormgeving kunnen we je helpen met de volgende zaken:
Je wilt de flamingo onder de duiven worden. Niet letterlijk natuurlijk, want opvallen betekent niet per definitie schreeuwerige kleuren of het hardst van de daken roepe. Soms zit opvallen namelijk in z’n eenvoud. We geven je tips om alles uit je grafisch design te halen.
Kleuren hebben een enorme impact op je marketingboodschap. Onbewust hebben we vaak al een oordeel klaar bij het zien van een boodschap. Maak je bijvoorbeeld het winkelmandje op je webshop rood? Bij je bezoeker gaan alle alarmbellen af en die associeert dit met ‘error!’. Grote kans dat je omzet laat weglekken, op zo’n op het eerste oog onschuldige keuze.
Daarnaast is het belangrijk dat je alleen de kleuren gebruikt die passen bij je huisstijl. In een merkpaspoort of huisstijlhandboek leg je deze regels vast, zodat iedere designer een houvast heeft. En zodat jij de herkenbaarheid van je merk handhaaft en vergroot
Terwijl je in de bouwmarkt met een emmertje ‘olijfgroen’ naar huis gaat, lijkt het op je muren meer op ‘appeltjesgroen’. Oei, die kleur viel even anders uit. Zo werkt het ook met online- en offline communicatie-uitingen. Die ene kleur op je beeldscherm pakt anders uit dan op papier. Voordat je de definitieve kleuren kiest, test het eerst uit op álle materialen en communicatie-uitingen.
Zoals we eerder al vertelden, betekent opvallen niet dat je zoveel mogelijk informatie en kleuren op een canvas smijt. Rust kan juist opvallen: kijk maar naar de uitingen van Apple. Het moet natuurlijk wel aansluiten bij je huisstijl, maar over het algemeen is less, juist more.
Simpel, herkenbaar en allesomvattend. Een slogan zorgt voor herkenbaarheid, maar hou het kort en krachtig.
Wist je dat letterafstand en lettertype van grote invloed zijn op de totale huisstijl? We hoeven je niet te vertellen dat Comic Sans MS niet het beste lettertype is om te gebruiken voor jouw organisatie. Maar ook kleinere verschillen, zoals te weinig regelafstand maakt je design rommelig.
Grote merken zoals McDonald’s en Nike zijn niet groot geworden omdat een van hun medewerkers de huisstijl op de zolderkamer in elkaar knutselde. Een goede designer kent de ins- en outs op het gebied van huisstijl-design en helpt je met het maken van de juiste keuzes. Ook al heeft jouw organisatie misschien niet dezelfde ambities vergeleken met deze beursgenoteerde bedrijven, je wilt wel opgeMERKt worden door je ideale klant.
Wij zijn meer dan alleen grafisch designers. Van strategie tot uitvoering: samen bouwen we je merk op en communiceren we het naar de juiste doelgroep. We werken vanuit de inhoud, begrijpen deze en leggen de link met je merk. Hierdoor vertalen we jouw hersenspinsels tot een design dat aansluit op jouw merk en identiteit. Van merkpositionering tot het maken van een grafisch design voor websites: wij maken je merk opMERKelijk.