mensgericht verzekeren

De verzekeringsbranche kan onoverzichtelijk en onpersoonlijk zijn. Door continue automatisering gaat maatwerk en menselijkheid verloren. Bij apc holland gaat dit anders. Zij geloven in mensgericht verzekeren. Hiermee realiseren zij hun ambitie om het leven van de intermediair gemakkelijker te maken. Zo hebben deze op hun beurt meer tijd en persoonlijke aandacht voor de eindklant. Samen met apc holland ontwikkelden we een merk dat deze boodschap niet alleen uitdraagt, maar ook versterkt.

strategie

eerlijk duurt het langst

In onze eerste gesprekken met het team van apc holland kwam hun zorgzame karakter al snel naar voren. Daarbij zijn ze ook een tikje eigenwijs. Eigenschappen die duidelijk gedefinieerd zijn in hun ambitie om intermediairs te ontzorgen en positieve verandering teweeg te brengen in hun branche. We zochten naar verdieping door hun kernwaarden vast te stellen. Zo leerden we dat authenticiteit, flexibiliteit en helderheid voor hen de basis vormen. Al snel werd ons duidelijk dat er één belofte centraal staat in de diensten die zij hun klanten bieden; integriteit. Nadat we hun merkidentiteit hadden afgebakend legden we deze vast in een merkpaspoort dat we gebruikten als uitgangspunt voor ons ontwerpproces. Op strategisch vlak was het duidelijk; bij apc holland draait verzekeren om mensen.

Play

ontwerp

waar verzekeren draait om mensen

De draaiende beweging staat centraal in het merk van apc holland. In zowel het logo als de vormentaal wordt de kenmerkende pijl gebruikt om het hoofdonderwerp uit te lichten of verbanden te versterken. Met dit visuele middel wordt het doel van apc holland kracht bijgezet. Tegelijkertijd is de pijl een verwijzing naar de geschiedenis van apc holland en hebben we het element uit hun oude logo in een nieuwe jas gestoken.

De afgeronde hoeken en het ronde lettertype die worden gebruikt in het merksysteem verwijzen naar de menselijkheid van apc holland. Op deze manier staat hun mensgerichte karakter niet alleen inhoudelijk maar ook visueel centraal.

Ook de kleuren zijn een belangrijke factor in de positionering van het merk. Het herkenbare ‘apc turquoise’ is namelijk een knipoog naar de verzekeringsbranche, waarin veel bedrijven gebruik maken van een ultra marine blauwe tint. Apc holland speelt hier op in, maar doet het nét even anders.

fotografie

bij apc holland staan de mensen centraal

Voor dit mooie project mochten wij naast strategie en ontwerp, de productie van de beelden op ons nemen. Om het mensgerichte karakter ook hier naar voren te brengen kozen we ervoor niet alleen medewerkers van apc holland, maar iedereen die betrokken is bij hun organisatie vast te leggen. Hun intermediairs en eindklanten zijn immers de hoofdrolspelers in hun ambitie om de verzekeringsbranche menselijker te maken. Ook Bailey, de vrolijke labrador van Paul Röthengatter, CEO van apc holland, draagt met zijn energie en enthousiasme bij aan de vertrouwde sfeer van het bedrijf.

In het schieten van de beelden zijn subtiele accenten van het apc kleurenschema gecombineerd met warme tinten. De gekozen locaties zijn sfeervol en interessant zonder af te leiden van het hoofdonderwerp. Door bewust om te gaan met scherpte-diepte contrast is het voor de kijker meteen duidelijk dat mensen bij apc holland centraal staan.

resultaat

strategisch en visueel een ijzersterke identiteit

Samen met apc holland hebben we hun merk omgezet in een krachtig middel dat hun missie en ambities in een oogopslag overbrengt. Strategisch en visueel creëerden we een ijzersterke identiteit die is doorgevoerd in alle details en uitingen die we voor hen ontwierpen. Van een mooie en overzichtelijke nieuwe website tot drukwerk bestaande uit visitekaartjes, briefpapier en insteekmappen die compleet gepersonaliseerd zijn. Ook merchendise producten zoals een waterfles en apc pin staken we in een apc jasje. Zo creëerden we het nieuwe apc holland; waar verzekeren draait om mensen.

Play

Het proces met Studio Piraat was een aardige openbaring voor ons. Als consument beleef je merken als logisch, maar je hebt geen idee dat er zoveel denkwerk achter zit. Ik kijk terug op een gezamenlijke reis, waarin we een verhaal hebben gecreëerd dat echt van ons is. Het klopt met wie we zijn. Daardoor ‘ademen’ wij zelf het verhaal. Alleen dan kun je een merk overtuigend uitdragen.

Paul Röthengatter CEO – apc holland

Play

apc show

het merk lanceren

Het merk apc holland is niet alleen voor de buitenwereld sterk gepositioneerd, ook binnen het bedrijf staan de neuzen dezelfde kant op. Om dit te bewerkstelligen organiseerden we samen met het team dat nauw betrokken was bij het nieuwe merk een teambuildingdag in Madurodam. Onderdeel hiervan was de ‘apc show’; een interactieve presentatie waarin we een aantal workshops uit het merkproces nabootsten. Op deze manier namen we iedereen mee in de keuzes die leidden tot het resultaat dat we uiteindelijk aan ze mochten onthullen. De teamleden werden getest op hun apc kennis en gingen naar huis met een pakket aan gloednieuwe apc holland items. Door het hele bedrijf te betrekken bij het proces creëerden we een merk dat klopt; van binnen én van buiten.